Neurodevelopmental disorders: a comparison between DSM-5 and ICD-11
DOI:
https://doi.org/10.25057/21452776.1417Keywords:
ICD-11, DSM-5, child psychiatry, neurodevelopmental disordersAbstract
Nosological classifications have allowed throughout history to generate a common language among mental health professionals. The two most important and recognized classifications are the International Classification of Diseases (ICD) and the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM). Both manuals have presented differences and similarities that have caused controversy. The present work aims to carry out a conceptual analysis of neurodevelopmental disorders in the latest versions of these classifications, the DSM-5 and, the ICD-11. The novelties are evident in both manuals. The review shows a harmonization between the two classifications, allowing to reduce in the future some errors in communication between professionals and the ambiguous naming of diagnostic categories.
Author Biographies
Andrés Camilo Delgado Reyes, Universidad de Manizales
Especialista en Neuropsicopedagogia.
Andres Felipe Agudelo Hernández, Universidad de Manizales
Psiquiatria de niños y adolescentes.
References
Botero-Franco, D., Palacio-Ortiz, J., Arroyave-Sierra, P., & Piñeros-Ortiz, S. (2016). Implicaciones clínicas de los cambios del DSM-5 en psiquiatría infantil. Fortalezas y debilidades de los cambios. Revista Colombiana de Psiquiatría, 45(3), 201-213. http://dx.doi.org/10.1016/j.rcp.2015.08.001
Cárdenas, L. (2008). Historia de la psiquiatría. En Gómez, C., Hernández, G., Rojas, A., Santacruz, H., & Uribe, M. (Eds.), Psiquiatría clínica: diagnostico y tratamiento en niños, adolescentes y adultos (pp. 3-12). Editorial Médica Panamericana.
Clark, L. A., Cuthbert, B., Lewis-Fernández, R., Narrow, W. E., & Reed, G. M. (2017). Three approaches to understanding and classifying mental disorder: ICD-11, DSM-5, and the National Institute of Mental Health's Research Domain Criteria (RDoC). Psychological Science in the Public Interest: A Journal of the American Psychological Society, 18(2), 72–145. https://doi.org/10.1177/1529100617727266
Doernberg, E. & Hollander, E. (2016). Neurodevelopmental Disorders (ASD and ADHD): DSM-5, ICD-10, and ICD-11. CNS Spectrums, 21(4), 295-299. https://doi.org/10.1017/S1092852916000262
Echeburúa, E., Salaberría, K., & Cruz-Sáez, M. (2014) Aportaciones y limitaciones del DSM-5 desde la psicología clínica. Terapia Psicológica, 32(1) 65-74. https://scielo.conicyt.cl/pdf/terpsicol/v32n1/art07.pdf
First, M. B., Reed, G. M., Hyman, S. E., & Saxena, S. (2015). The development of the ICD‐11 Clinical Descriptions and Diagnostic Guidelines for Mental and Behavioural Disorders. World Psychiatry, 14, 82-90. https://doi.org/10.1002/wps.20189
Frances, A. & Nardo, J. (2013). ICD-11 should not repeat the mistakes made by DSM-5. British Journal of Psychiatry, 203(1), 1-2. https://doi.org/10.1192/bjp.bp.113.127647
García, J. (2010). Clasificación. En Toro, R. J., Yepes, L. E., & Palacio, C. A. (Eds.), Fundamentos de Medicina. Psiquiatría (pp. 56-62). Corporación para Investigaciones Biológicas.
Gómez, A. (2015) Clasificación Internacional de enfermedades (CIE): descifrando la CIE-10 y esperando la CIE-11. Investigaciones en Salud, 7(1) 66-73. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/IA/SSA/cie10-cie11.pdf
González, A. (2010) Historia de la psiquiatría. En Toro, R. J., Yepes, L. E., & Palacio, C. A. (Eds.), Fundamentos de Medicina. Psiquiatría (pp. 1-7). Corporación para Investigaciones Biológicas.
González-Morales, A. (2016). Las clasificaciones psiquiátricas actuales y su relación con el estatus científico de la psiquiatría. Norte de Salud Mental, 14(54), 11-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5401179
Molina, S. I. (2008) Clasificaciones psiquiátricas. En Gómez, C., Hernández, G., Rojas, A., Santacruz, H., & Uribe, M. (Eds.), Psiquiatría clínica: diagnostico y tratamiento en niños, adolescentes y adultos (pp. 170-174). Editorial Médica Panamericana.
Reed, G. M. (2010). Toward ICD-11: Improving the clinical utility of WHO's International Classification of Mental Disorders. Professional Psychology: Research and Practice, 41(6), 457–464. https://doi.org/10.1037/a0021701
Reed, G. M., Anaya, C., & Evans, S. (2012) ¿Qué es la CIE y por qué es importante para la psicología? International Journal of Clinical and Health Psychology, 12(3), 461-473. https://www.redalyc.org/pdf/337/33723713007.pdf
Reed, G. M., First, M. B., Kogan, C. S., Hyman, S. E., Gureje, O., Gaebel, W., Maj, M., Stein, D. J., Maercker, A., Tyrer, P., Claudino, A., Garralda, E., Salvador‐Carulla, L., Ray, R., Saunders, J. B., Dua, T., Poznyak, V., Medina‐Mora, M. E., Pike, K. M., Ayuso‐Mateos, J. L.,… Saxena, S. (2019). Innovations and changes in the ICD‐11 classification of mental, behavioural and neurodevelopmental disorders. World Psychiatry, 18, 3-19. https://doi.org/10.1002/wps.20611
Silva, H. (2014). DSM-5: nueva clasificación de los trastornos mentales. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 52(1) S7-S15. https://www.sonepsyn.cl/revneuro/enero_marzo_2014/Suplemento_2014_1_Neuro_Psiq.pdf
Solé-Arrondo, M. (2002) La clasificación internacional de los trastornos mentales y del comportamiento. Revista Cubana de Psicología, 19(3) 242-247. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v19n3/08.pdf
How to Cite
Downloads
Published
Versions
- 2022-06-07 (2)
- 2021-12-27 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Institución Universitaria de Envigado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |