Kahlo y Goncharova: dos mujeres (una vanguardia lúdica: ironía, dualidad y bizantinismo)
DOI:
https://doi.org/10.25057/25005731.235Keywords:
Psicología, Frida Kahlo, Natalia Goncharova, estridentismo, bizantinismo, vanguardia, arte mexicano del siglo XX, crítica de arteAbstract
Este ensayo está centrado en el linograbado Dos Mujeres (1925) de Frida Kahlo. Pertenece a su período estridentista, el cual indudablemente fue formativo para sus inicios como artista. La consideración de tal período constituye una herramienta indispensable, puesto que representa el antecedente para entender las relaciones estilísticas perceptibles en este linograbado respecto a la obra de la artista rusa, radicada en París, Natalia Goncharova. Dos Mujeres se caracteriza por su espíritu lúdico, flexible y especulativo, que, por su naturaleza misma de indagación y permeabilidad interdisciplinarias, tiene relaciones de atracción y diferencia respectoa las de Goncharova.
Author Biography
Luis Roberto Vera, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
lrvera@yahoo.com
How to Cite
Downloads
Languages:
esDownloads
Published
Issue
Section
License
The opinions contained in articles are those of the authors.
Katharsis permission to reproduce articles as long as the source is indicated.
The Katharsis magazine follows the policy of open access, free of cost and immediate access to its contents under the principle of making research available to the public. The magazine allows readers to download, print, share and use the content of texts published in any of its numbers, under the condition of an adequate reference of the original source. The magazine does not make any economic charge to submit, review, correct, edit, diagram and publish articles in any of its numbers.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |