Platón, la poesía y los poetas, una lectura desde la educación.
DOI:
https://doi.org/10.25057/25005731.492Keywords:
Platón, preocupación ética, educación, poesía y poetasAbstract
Resumen
El objetivo del escrito consiste en mostrar, por un lado, que la fuerte crítica a la poesía realizada por Platón no es ni absoluta ni exclusiva al Libro X de República y, por otra parte, que el ataque a la poesía se sustenta en una preocupación de carácter ético: la educación y su ejercicio. Para demostrar lo anterior, el texto se divide en dos partes. En la primera se muestra el lugar de privilegio concedido a la educación en la reflexión platónica. En la segunda se observa el tratamiento dado a la poesía y a los poetas de cara a la educación.
Palabras clave: Platón, preocupación ética, educación, poesía y poetas.
Abstract
The aim of this paper is to show that Plato’s strong criticism to poetry is neither absolute nor exclusive to the Republic: Book X. As well as to point out that the disparagement to poetry is the product of an ethical concern about education and its exercise. In that order of ideas, this paper is divided into two parts: the first one illustrates the privileged place granted to education in Plato’s reflections; the second one observes the treatment that is given to poetry and poets in the educational field.
Keywords: Plato, ethical concern, education, poetry and poets.
Author Biography
Rafael Gonzalo Angarita Cáceres, Universidad Industrial de Santander
Filósofo UIS (2007), Magíster en Filosofía UIS (2011), Profesor Escuela de Filosofía,
Universidad Industrial de Santander (UIS).
References
Averroes (1994). Exposición de la “República” de Platón. Madrid: Tecnos.
Barthes, R. (1990). La aventura semiológica. Barcelona: Paidós.
Foucault, M. (1981). Historia de la Sexualidad. 1-La Voluntad de Saber. Bogotá: Siglo XXI Editores.
García Casanova, M. G. (2008). El pensamiento pedagógico de Platón. Revista panamericana de pedagogía: saberes y quehaceres del pedagogo, 12, 77-93.
Homero (2007). La Ilíada. Madrid: Cátedra.
Moreau, J. (1959). Platón y la educación. En Los grandes pedagogos (15-33). México D.F.: FCE.
Orozco, D. (2012). The quest for a poetics of goodness in Plato and Aristotle. Ideas y valores, LXI (150), 179-202.
Pájaro, C. J. (2014). De Platón para los poetas: crítica, censura y destierro. Eidos: Revista de Filosofía de la Universidad del Norte, 20, 109-144. Doi: http://dx.doi.org/10.14482/
eidos.20.5908
Popper, K. (1992). La sociedad abierta y sus enemigos. Barcelona: Paidós.
Platón (1997). Fedro. En Diálogos III (227a-279c). Madrid: Gredos.
Platón (2002 {1}). Laques. En Diálogos I (178a-201c). Madrid: Gredos.
Platón (2002 {2}) Lisis. En Diálogos I (203a-223b). Madrid: Gredos.
Platón (2003). Diálogos IV. República. Madrid: Gredos.
Taylor, A. (2005). Platón. Madrid: Tecnos.
Watts, S. (2014) ¿Puede hablarse de poesía filosófica en Platón? Eidos: Revista de Filosofía de la Universidad del Norte, 20, 75-94. Disponible en http://dx.doi.org/10.14482/eidos.20.5908
How to Cite
Downloads
Languages:
esDownloads
Published
Issue
Section
License
The opinions contained in articles are those of the authors.
Katharsis permission to reproduce articles as long as the source is indicated.
The Katharsis magazine follows the policy of open access, free of cost and immediate access to its contents under the principle of making research available to the public. The magazine allows readers to download, print, share and use the content of texts published in any of its numbers, under the condition of an adequate reference of the original source. The magazine does not make any economic charge to submit, review, correct, edit, diagram and publish articles in any of its numbers.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |