Esbozo de una utopía: las Misiones Pedagógicas de la II República española (1931-1939)
DOI:
https://doi.org/10.25057/2500672X.702Keywords:
historia de España, misiones pedagógicas, II República española (1931- 1939), Edad de Plata, Regeneracionismo, Krausismo, Institución Libre de Enseñanza, Guerra Civil española, dictadura franquista, cultura popular, educaeducación pública, alfabetizaciónAbstract
Las misiones pedagógicas fueron una iniciativa del Gobierno de la II República española
destinada a la alfabetización y a la mejora del nivel educativo y cultural de los sectores más atrasados de la
población española, fundamentalmente, los campesinos, obreros, niños y pobladores de lugares de difícil
acceso. Se nutren de escuelas de pensamiento avanzado como el regeneracionismo y del krausismo y de
entidades como la Institución Libre de Enseñanza, cuya impronta determina la denominada Edad de Plata de
la cultura y la ciencia españolas. En las Misiones colaboraban de manera altruista destacados intelectuales,
poetas o artistas como Federico García Lorca, Miguel Hernández, Rafael Alberti, Luis Cernuda y tantos otros,
además de estudiantes y muchos profesionales, como maestros, bibliotecarios, médicos, abogados, y personas de cualquier oficio o sin él, todas gentes entusiastas de la labor acometida por las Misiones en beneficio de la
cultura popular. Éstas organizaban exposiciones, recitales de poesía, representaciones teatrales y en general
actividades culturales de todo tipo para el deleite pero sobre todo, la instrucción de las gentes. Su labor más
destacada fue la creación de bibliotecas. Los tres años de la Guerra Civil y la posterior dictadura franquista
acabó con esta experiencia cultural única en la historia de España.
How to Cite
Downloads
Languages:
esDownloads
Published
Issue
Section
License
Authors should declare that the article is an original work that has not been totally or partially published in any print or electronic media, which has not been submitted simultaneously to another publication and that is not currently under evaluation in another publication. On the other hand, I leave (we) evidence that the statements made therein are the sole responsibility of the / the authors / is.
All data and references to already published material are properly identified with their respective credit and included in the bibliographical notes and appointments that stand out as such and, in cases that require it, I have the proper authorizations for those with the respective rights; in case of any dispute or claim relating to intellectual property rights, we take responsibility exonerating responsibility to Nuevo Derecho.
If the article is approved for publication, the authors transfer the copyright to the journal New law to publish, distribute electronic copies and included in indexing services, directories or databases of national and international data on Open Access under the Creative Commons 3.0 Attribution-Noncommercial (CC bY-NC-SA) by which the authors retain their copyrights and allow them to others copy and distribute your work provided they recognize the corresponding authorship and the work is not used for purposes commercial.
Therefore, new law does not retain the rights to reproduce or copy (copyright), so the authors will have the final versions, to disseminate them in institutional repositories, personal blogs or any other electronic or print media, with the sole condition to make mention of the original source of publication, in this case Nuevo Derecho.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |