Factors that determine the election of professional career: in students of eleventh grade of public and private schools of Barrancabermeja

Authors

  • Gilliam Bravo Torres Estudiante Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Ciencias Sociales, Universidad de Cundinamarca,
  • Miguel Alfonso Vergara Tamayo Docente – investigador del instituto universitario de la Paz, Zoot. Universidad de Cundinamarca,

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.1000

Keywords:

career choic, secondary education, profession, professional future

Abstract

One of the decisions that are most important in the life of a person is the choice of his professional career to the extent that this will define the life that would lead to the end of the training, which will impact directly and indirectly in its familial, occupa-tional and social life. This choice may be influenced by factors such as the family, the economy, personal interests and mass media. The purpose of the present study was to identify and describe the factors that determine the career choice of eleventh grade students in two modalities (public and private) of six schools in the municipality of Barrancabermeja/ Santander. Was used a quantitative methodology, transversal cut-ting and descriptive level, with a total sample of 225 students and as an instrument of data collection was used a survey designed for the present study and informed consent applied with participants. Obtaining as a result that the personal interests of the stu-dents, are the determining factor at the moment of said election, both in public and private schools, so they prefer the satisfaction that generates them to perform a task that they like, before diverse factors external as to generate benefits to the community, the salary that they will earn and the family influence. Proving further that there is no provision in the majority of young people for analysis or reflection on the relevance of the different factors since, although some do not influence the choice, they do represent great importance in the results of said decision due to the limits that these may mark.

Author Biographies

Gilliam Bravo Torres, Estudiante Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Ciencias Sociales, Universidad de Cundinamarca,

Estudiante Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Ciencias Sociales, Universidad de Cundinamarca,

Miguel Alfonso Vergara Tamayo, Docente – investigador del instituto universitario de la Paz, Zoot. Universidad de Cundinamarca,

Docente – investigador del instituto universitario de la Paz, Zoot. Universidad de Cundinamarca,

References

Avila, V. (2012). Factores que influyen para la elección de carrera en los estudiantes de preparatoria (Doctoral dissertation, UPN-Ajusco). Tomado de http://200.23.113.51/pdf/28656.pdf

Berman, S. (1997). Children's social consciousness and the development of social responsibility. SUNY Press.

Cabrera, G. (1987). Factores externos que inciden en la elección profesional. Universidad de Antioquia. 1987. Tomado de http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/1000/1/CC0523.pdf

Cano, M. (2008). Motivación y elección de carrera. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 5(13), 6-9, http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-75272008000100003

Conde, C. (2004). La orientación vocacional y el proceso de elección de carrera. (Doctoral dissertation, UPN-Ajusco).Tomado de http://200.23.113.51/pdf/20067.pdf

Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. Actualización 2017. Tomado de http://dle.rae.es/

Estrada, (2009). Factores que intervienen en la elección de carrera de estudiantes de bachillerato de dos modalidades educativas. XI Congreso Nacional de Investigación Educativa / 16. Sujetos de la Educación / Ponencia Tomado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_16/2028.pdf

Giménez, G., Castro Aristizábal, G. (2017). ¿Por qué los estudiantes de colegios públicos y privados de Costa Rica obtienen distintos resultados académicos? Perfiles latinoamericanos, 25(49), 195-223, http://perfilesla.flacso.edu.mx/index.php/perfilesla/article/view/841/771

González, R. S. (2011). La incorporación de la Generación Y al mercado laboral: el caso de una Entidad Financiera de la ciudad de Resistencia. Palermo Business Review, (5), 67-93. Tomado de http://www.palermo.edu/economicas/PDF_2011/PBR5/5_Business04.pdf

Mendoza, M. (2000). Eleccion de carrera profesional: Visiones, promesas y desafios. Cambridge University Press.

Ministerio de Educación (2015). Estadísticas deserción y graduación. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-357549_recurso_3.pdf.

Pineda, L. (2015). Factores que afectan la elección de carrera: caso Bogotá (Master's thesis).Tomado de http://cea.javeriana.edu.co/documents/153049/2786252/Vol.+15_N3_Oct_2015.pdf/f47b2452-c9c0-4a60-886e-118076bd9936

Plazas, E.A., Morón Cotes, M.L., Santiago, A., Sarmiento, H., Ariza López, S.E., Patiño, C.D. (2010). Relaciones entre iguales, conducta prosocial y género desde la educación primaria hasta la universitaria en Colombia. Universitas Psychologica, 9 (2), 357-369, http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64716832005

Rauduvaitė, A., Lasauskienė, J. (2013). Factors Determining Personal Career Planning and Choices of Profession among Future Teachers of Music. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 175-179. Tomado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813010641

Sánchez M. (2010). Elegir Carrera: Manual Express para el Alumno. Disponible en http://files.aula25.webnode.es/200000249-3b95a3c8fe/C%C3%93MO%20DECIDIR%20UNA%20CARRERA.docx.

Toquica, L. (2013). Valor que le atribuyen los estudiantes de grado noveno a undécimo al proyecto de orientación vocacional en el Instituto Pedagógico Nacional: análisis y descripción de sus características y dinámicas. Universidad Pedagogica Nacional. 2013. Tomado de http://repositorio.pedagogica.edu.co/xmlui/bitstream/handle/123456789/210/TE-16009.pdf?sequence=1

Villada, C., López, L., Patiño, C., Ramírez, W., Jurado, C., Ossa, J. (2002). Factores Asociados a la Elección de Carrera y Universidad. Unipluri/versidad, 2, 23-30. Tomado de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/viewFile/13163/11819

How to Cite

Bravo Torres, G., & Vergara Tamayo, M. A. (2018). Factors that determine the election of professional career: in students of eleventh grade of public and private schools of Barrancabermeja. Psicoespacios, 12(20), 35–48. https://doi.org/10.25057/21452776.1000

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

es

Published

2018-01-17

Altmetric

Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views