Implicit theories of the some professors in some faculties of UCC, Medellin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.102

Keywords:

teaching practice, learning approaches, implicit conceptions

Abstract

Abstract

The article presents partial results of the investigation with quantitative approach and descriptive level, aimed to explore the characteristics of teaching practices of the University teachers in various faculties of the Coperative University of Colombia, sectional Medellín. One of the objectives of the research was directed to identify implicit theories that underlie the teaching practices of the university teachers. For the collection of information will design a questionnaire of dilemmas related to the following categories: concept of learning, the objectives and content of signatures, use of teaching strategies for the appropriation of content, management of bibliographic sources and evaluation. The results showed predominance of constructivist theory in the concept of learning, predominance of the interpretative theory in relation to the aspects of objectives and content of signatures and use strategies for the appropriation of content, and predominance of direct theory in bibliographic sources and evaluation.

Author Biography

Olena Klimenko, Institución Universitaria de Envigado. Colombia

Psicóloga, Universidad Lomonosov, Moscú, Rusia

Magister en Ciencias Psicológicas, Universidad Lomonosov, Moscú, Rusia

Magister en Ciencias Sociales, Universidad de Antioquia, Colombia

Doctora en psicología educativa, Atlantic International University, USA

Doctoranda en Psicopedagogía, Universidad Católica de Argentina, Buenos Aires

Docente tiempo completo, Institución Universitaria de Envigado. Colombia

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8411-1263

Correo electrónico: eklimenco@correo.iue.edu.co

References

Bruner, J. (1990). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.

Martin. E, Mateos. M, Martinez. P, CervI. J, Pecharromá N. A, Villalón. R (2006). Estudio sobre las concepciones de los profesores de educación primaria sobre la enseñanza y el aprendizaje. En Pozo, J., Scheue R, N., Perez, M., Mateo S, M., Martin, E., Cruz de la, M. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Editorial Grao, de IRIF, S.L., p. 171-187.

Pozo, J., Scheuer, N., Perez, M., Mateos, M., Martin, E., Cruz de la, M. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Editorial Grao, de IRIF, S.L.

Rodriguez, J. (1999). Las teorías implícitas sobre la enseñanza de los profesores en formación antes de las prácticas: el caso de Alicia. XXI: Revista de Educación. V. 1, Universidad de Huelva. Recuperado el 30 de julio de 2009 desde http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/300.

How to Cite

Klimenko, O. (2012). Implicit theories of the some professors in some faculties of UCC, Medellin. Psicoespacios, 6(8), 29–66. https://doi.org/10.25057/21452776.102

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

es

Published

2012-06-20

Altmetric

Crossref Cited-by logo
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views