Study about the learning approaches in the students of Commerciality Liceo of Envigado
DOI:
https://doi.org/10.25057/21452776.103Keywords:
Academic performance, approaches to learning, school failure, repetition, learning strategiesAbstract
The article presents results of research called "School failure on the Institution commercial Lyceum of Envigado", carried out to qualify the title of psychologist and oriented to explore approaches to learning that employ the ninth grade students of that institution, who are at high risk of school failure. The data obtained in the sample of 38 students who were at risk of school failure showed that the approach used by students is superficial, represented by a low motivation towards the study of extrinsic type, and a low level of use of cognitive strategies and metacognitive learning
Author Biographies
Olena Klimenko, Institución Universitaria de Envigado. Colombia
Psicóloga, Universidad Lomonosov, Moscú, Rusia
Magister en Ciencias Psicológicas, Universidad Lomonosov, Moscú, Rusia
Magister en Ciencias Sociales, Universidad de Antioquia, Colombia
Doctora en psicología educativa, Atlantic International University, USA
Doctoranda en Psicopedagogía, Universidad Católica de Argentina, Buenos Aires
Docente tiempo completo, Institución Universitaria de Envigado. Colombia
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8411-1263
Correo electrónico: eklimenco@corero.iue.edu.co
Laura Uribe Patiño, Institución Universitaria de Envigado
Estudiante de Psicologia, Facultad de Ciencias Sociales, Institución Universitaria de Envigado
Correo electrónico: lalyupy@hotmail.com
References
Biggs, J. (1999). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea S. A. Ediciones.
García, A. (2000). Estudio de enfoques de aprendizaje en estudiantes de Magisterio y Psicopedagogía. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa y Psicopedagógica. N 6-3(2), 109-126.
Hernández, F., Rodríguez, M., Ruiz, E., Esquivel, J. (2010). Enfoques de aprendizaje en alumnos universitarios de la titulación de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte de España y México. Revista Iberoamericana de Educación, N 53/7, p. 1-11.
Pozo, Scheuer, Pérez, Mateos, Martin., Cruz; et al, (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Editorial Grao, de IRIF, S.L., p. 171-187.
Rodríguez, J. (1999). Las teorías implícitas sobre la enseñanza de los profesores en formación antes de las prácticas: el caso de Alicia. XXI: Revista de Educación. V. 1, Universidad de Huelva. Recuperado el 30 de julio de 2009 desde http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/300.
Ramírez, A. (2005). Reseña de "Estrategias docentes para un aprendizaje significativo” de Frida Díaz Barriga Arceo y Gerardo Hernández Rojas. Revista Tiempo de Educar, Vol 6, N 12, pp. 397-403
Salas, R. (1998). Enfoques de aprendizaje entre estudiantes universitarios. Estudios Pedagógicos, N 24, p. 59-78.
Valle, A., Gonzales, R., Núñez, J., Suarez, J., Piñero, I., Rodríguez, S. (2000). Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios. Revista Psicothema, Vol 12, N 3, pp. 368-375.
How to Cite
Downloads
Languages:
esDownloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Psicoespacios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |