Cultural transformation of Bolivar Park and its monuments

Authors

  • Luz Andrea Díaz Palacio Institución Universitaria de Envigado, Colombia
  • Diana Maria Molina Betancur Institución Universitaria de Envigado, Colombia
  • María Isabel Restrepo Institución Universitaria de Envigado, Colombia
  • Beatriz Elena Grajales Institución Universitaria de Envigado, Colombia
  • Humberto Ossa Henao Institución Universitaria de Envigado, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.105

Keywords:

cultural transformation, hybridization, high art, folk art, the profane and holy

Abstract

In this essay proposes a comprehensive look on the cultural transformation of Bolivar Park and its monuments, what kind of customs, practices and hybridizations happen and occurred during the last ten years, which have generated very significant cultural changes. They have therefore been useful contributions Nester Garcia Canclini (1989) on the notion of cultural hybridist and esthetic demands of popular art and culture by authors such as Amador (2006), Castro (2002) and Flamarique (2004), which speak about the prevalence in the separation of art and folk artists, the differences between cultured and popular criticism of popular art and artistic source, and finally about the religion haw the most important art inspiration.

Author Biographies

Luz Andrea Díaz Palacio, Institución Universitaria de Envigado, Colombia

Estudiante, Programa de Psicología, Institución Universitaria de Envigado, Colombia

Correo electronico: luzdiaz@hotmail.com

Diana Maria Molina Betancur, Institución Universitaria de Envigado, Colombia

Estudiante, Programa de Psicología, Institución Universitaria de Envigado, Colombia

Correo electronico: diana_mol_1978@hotmail.com

María Isabel Restrepo, Institución Universitaria de Envigado, Colombia

Estudiante, Programa de Psicología, Institución Universitaria de Envigado, Colombia

Correo electrónico: mariarestrepo@gmail.com

Beatriz Elena Grajales, Institución Universitaria de Envigado, Colombia

Estudiante, Programa de Psicología, Institución Universitaria de Envigado, Colombia

Correo electronico: beatrizgrajales@hotmail.com

Humberto Ossa Henao, Institución Universitaria de Envigado, Colombia

Estudiante, Programa de Psicología, Institución Universitaria de Envigado

Correo electronico: humbertosa@gmail.com

References

Amador, J. (2006). La condición del arte entre los sagrado y lo profano: Apuntes de sociología y antropología del arte. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, Vol. XLVIII, N. 196, PP. 27-56.

Bech, A. (2006). La condición del arte entre lo sagrado y lo profano. Apuntes de sociología y antropología del arte. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales. Vol. 5, N. 10, pp. 36-49

Castro, S. (2002). Reivindicación estética del arte popular. Revista de filosofía. Universidad de Valladolid, Vol. 3, N. 6, pp. 23-3

García Canclini, N. (1989). Culturas Híbridas, estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo.

Flamarique, L. (2004). Arte, culto y cultura. Pamplona: Eunsa.

How to Cite

Díaz Palacio, L. A., Molina Betancur, D. M., Restrepo, M. I., Grajales, B. E., & Ossa Henao, H. (2012). Cultural transformation of Bolivar Park and its monuments. Psicoespacios, 6(8), 153–168. https://doi.org/10.25057/21452776.105

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

es

Published

2012-06-20

Issue

Section

Reflections

Altmetric

Crossref Cited-by logo
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views