Differences in the types and levels of aggression in adolescent victims and non-victims of the armed conflict in Colombia

Authors

  • Jennifer Morales Cardona Psicóloga, Institución Universitaria de Envigado
  • Diego Alfredo Tamayo Lopera Institución Universitaria de Envigado http://orcid.org/0000-0001-7996-8871
  • Olena Klimenko Psicóloga (Universidad Lomonosov, Moscú), Magister en Ciencias Psicológicas (Universidad Lomonosov, Moscú), Magister en Ciencias Sociales (Universidad de Antioquia, Colombia), Doctora en psicología educativa (Atlantic International University, USA), Doctora en Psicopedagogía (Universidad Católica de Argentina, Buenos Aires). Docente tiempo completo, Programa de psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Institución Universitaria de Envigado. Colombia. http://orcid.org/0000-0002-8411-1263
  • Jonathan Andrés Hernández Calle Institución Universitaria de Envigado http://orcid.org/0000-0001-7749-1547

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.1093

Keywords:

Armed conflict in Colombia, violence, aggressiveness, premeditated, impulsive aggressiveness

Abstract

Background: Colombia has been a country with numerous precedents of armed con-flict, which has left great consequences in the people who have been victims of it, as the decrease of favorable economic, social and cultural conditions, displacement, sexual violence and multiple mental health problems, such as anxiety, depression, difficulties establishing interpersonal relationships, aggression, and so on. The last mentioned, is relevant since, when it is experienced by young victims of the armed conflict, it encou-rages externalized behaviors, and instead of reducing the problem of violence in the country, it keeps growing. Objective: Describing the levels and types of aggressiveness in adolescents between 12 and 17 years old, victims and non-victims of the armed con-flict in Colombia, according to their current socio-demographic conditions. Method: A sample of 58 adolescents; between 12 and 17 years old, was taken; 22 victims and 36 non-victims of the armed conflict, belonging to one educative institution. A test CAPI-A (premeditated and impulsive aggressiveness questionnaire in adolescents) and a brief sociodemographic questionnaire was employed. Results: Among the most relevant re-sults, it was found that there is a higher prevalence of the different types of aggression in the group of non-victim youths compared to the group of victims. This indicates the presence of multiple external and internal factors that may favor aggressiveness, such as an environment where people coexist with violent behavior and social messages that incite aggression.

Author Biographies

Jennifer Morales Cardona, Psicóloga, Institución Universitaria de Envigado

Psicóloga, Institución Universitaria de Envigado

Diego Alfredo Tamayo Lopera, Institución Universitaria de Envigado

Psicólogo, Magister en Neurociencias, Docente tiempo completo, Institución Universitaria de Envigado,

Olena Klimenko, Psicóloga (Universidad Lomonosov, Moscú), Magister en Ciencias Psicológicas (Universidad Lomonosov, Moscú), Magister en Ciencias Sociales (Universidad de Antioquia, Colombia), Doctora en psicología educativa (Atlantic International University, USA), Doctora en Psicopedagogía (Universidad Católica de Argentina, Buenos Aires). Docente tiempo completo, Programa de psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Institución Universitaria de Envigado. Colombia.

Psicóloga (Universidad Lomonosov, Moscú), Magister en Ciencias Psicológicas (Universidad Lomonosov, Moscú),  Magister en Ciencias Sociales (Universidad de Antioquia, Colombia),  Doctora en psicología educativa (Atlantic International University, USA), Doctora en Psicopedagogía (Universidad Católica de Argentina, Buenos Aires). Docente tiempo completo, Programa de psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Institución Universitaria de Envigado. Colombia.

Jonathan Andrés Hernández Calle, Institución Universitaria de Envigado

Psicólogo, Magister en Epidemiologia, Docente Institución Universitaria de Envigado

References

ACNUR (Agencia de la ONU para los refugiados). (2008). El ACNUR y la protección de los desplazados internos. Recuperado de: http://www.acnur.org/a-quien-ayuda/desplazados-internos/

Aguilera Torrado, A. (2003). Las secuelas emocionales del conflicto armado para una política pública de paz. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 10 (31): 11-37, https://www.redalyc.org/pdf/105/10503102.pdf

Andrade Salazar, J. A. (2010). Mujeres, niños y niñas, víctimas mayoritarias del desplazamiento forzado. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 6(16): 28-53, Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/709/70916426003.pdf

Andreu, J. (2010). CAPI-A. Cuestionario de agresividad premeditada e impulsiva en adolescentes. Madrid: Editorial TEA Ediciones.

Andreu, J., Peña, M. (2016). Evaluación psicológica de la agresividad en adolescentes a través del cuestionario de agresividad premeditada e impulsiva. Ediciones ACIPE. Pp. 1717-1723. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/64086/1/Psicologia-y-educacion_205.pdf

Andreu Rodríguez, J. (2009). Propuesta de un modelo integrador de la agresividad impulsiva y premeditada en función de sus bases motivacionales y socio-cognitivas. Psicopatología clínica, legal y forense, 9: 85-98. Recuperado de: http://masterforense.com/pdf/2009/2009art5.pdf

Aristizabal, E., Palacio, J., Madariaga, C., Osman, H., Parra, L. H., Rodríguez, J., López, G. (2012). Síntomas y traumatismo psíquico en víctimas y victimarios del conflicto armado en el caribe colombiano. Psicología desde el Caribe, 29(1): 123-152. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s0123-417x2012000100008&lng=en&tlng.

Bell, V., Méndez, F., Martínez, C., Palma, P. P., & Bosch, M. (2012). Characteristics of the Colombian armed conflict and the mental health of civilians living in active conflict zones. Conflict and health,6(10): 1-8, https://doi.org/10.1186/1752-1505-6-10

Castañeda, O., Rodríguez, M. (2016). Diferencias en los tipos de agresividad en adolescentes de colegio nacional y particular de la ciudad Cajamarca 2015 (Tesis de pregrado). Universidad Privada del Norte, Cajamarca, Perú. Recuperado de http://repositorio.upn.edu.pe/handle/11537/10763

Carrasco, M., González, M. J. (2006). Aspectos conceptuales de la agresión: definición y modelos explicativos. Acción Psicológica, 4 (2) pp. 7-38, Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/3440/344030758001.pdf

Centro Nacional de Memoria Histórica (2017). Informe General, ¡Basta Ya! Recuperado de:

http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/basta-ya-menu-destacado-informes

Cerezo, F. (2000/ 2002). Bull- S. Test de Evaluación de la Agresividad entre Escolares. Madrid/ Bizkaia: Albor-Cohs. Recuperado de: http://www.gac.com.es/editorial/INFO/Manuales/bullMANU.pdf

CIDH (Corte Interamericana de Derechos Humanos). (2006). Las mujeres frente a la violencia y la discriminación derivadas del conflicto armado en Colombia. Washington. Recucerado de: http://www.cidh.org/countryrep/colombiamujeres06sp/informe%20mujeres%20colombia%202006%20espanol.pdf

Hewitt, N., Gantiva, C., Vera, A., Cuervo, M., Hernández, N., Juárez, F., Parada, A. (2014). Afectaciones psicológicas de niños y adolescentes expuestos al conflicto armado en una zona rural de Colombia. Acta Colombiana de Psicología, 17(1): 79-89. doi:10.14718/Acp.2014.17.1.9

López-Navarrete, G., Perea-Martínez, A., Loredo, A., Trejo-Hernández, J., Jordán-González, N. (2007). Niños en situación de guerra. Acta Pediátrica Mexicana, 28(2): 74 – 80. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/4236/423640304006.pdf.

Matthies, S., Rüsch, N., Weber, M., Lieb, K., Philipsen, A., Tuescher, O., Ebert, D., Hennig, J., van Elst, L. (2012). Small amygdala-high aggression? The role of the amygdala in modulating aggression in healthy subjects. World J Biol Psychiatry, 13(1):75-81. doi: 10.3109/15622975.2010.541282.

Mels, C. (2012). Entre pobreza y violencia: ¿cómo afectan los estresores diarios y la violencia a adolescentes en zonas de guerra? Ciencias Psicológicas, 6(2): 111-122. Recuperado de: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-12012000200002&script=sci_arttext&tln.

MINSALUD (2017). Consecuencias del conflicto armado en la salud en Colombia.Informe técnico, 9. Disponible en https://www.ins.gov.co/Direcciones/ONS/Informes/9%20Consecuencias%20del%20Conflicto%20Armado%20en%20la%20Salud%20en%20Colombia.pdf

Morales, R. (2014). Impulsividad y agresividad en los estudiantes de la universidad técnica de Ambato. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. 1-17. Recuperado de: https://www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/688.pdf

Muñoz Prieto, M. (2009). Incidencia del acoso escolar en alumnos de 4º y 6º de Educación Primaria en colegios de la ciudad de Vigo. [Tesis doctoral], Universidad de Salamanca. Recuperado de: https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/76544/1/DPETP_Munoz_Prieto_MM_Incidencia_del_acoso.pdf

Lara-Cantú, A., Suzan-Reed, M. (1988) La escala de deseabilidad social de Marlowe y Crowne: un estudio psicométrico. Salud Mental. 11(3): 25-29. Recuperado de: http://hdl.handle.net/123456789/1573

Padilla, A., Bermúdez, A. (2016). Normalizar el conflicto y desnormalizar la violencia: retos y posibilidades de la enseñanza crítica de la historia del conflicto armado colombiano. Revista Colombiana de Educación, 71: 219-251, http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n71/n71a09.pdf

Penado, M. (2012). Agresividad reactiva y proactiva en adolescentes: efectos de los factores indiviuales y socio-contextuales. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid, España. Recuperado de http://studylib.es/doc/6569071/agresividad-reactiva-yproactiva-en-dolescentes---e

Sánchez Torres, F., Díaz, A. (2005). Los efectos del conflicto armado en el desarrollo social colombiano, 1990-2002. PNUD y del Ministerio de la Protección Social. Disponible en https://economia.uniandes.edu.co/assets/archivos/Documentos_CEDE/d2005-58.pdf

Wallerstein, N. (2000). Violencia en Colombia: reflexiones de una profesora visitante. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 18 (2): 101-115, https://www.redalyc.org/pdf/120/12018208.pdf

Ybañez, J. (2014). Agresividad premeditada e impulsiva en adolescentes de Florencia de Mora- Trujillo- La Libertad. Cátedra Villareal, 2(2): 29-39. Recuperado de http://revistas.unfv.edu.pe/index.php/RCV/article/viewFile/34/34

How to Cite

Morales Cardona, J., Tamayo Lopera, D. A., Klimenko, O., & Hernández Calle, J. A. (2018). Differences in the types and levels of aggression in adolescent victims and non-victims of the armed conflict in Colombia. Psicoespacios, 12(21), 23–38. https://doi.org/10.25057/21452776.1093

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

es

Published

2018-12-10

Altmetric

Crossref Cited-by logo
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views