Assertiveness in psychology practitioners of a Colombian institution of higher education
DOI:
https://doi.org/10.25057/21452776.1098Keywords:
assertiveness, auto assertiveness, heteroassertiveness, university students, psychology practitionersAbstract
The aim of the study was to describe the levels of auto and heteroassertiveness in university stu-dents according to sociodemographic variables sex, age, field of practice, level of practice and semester in progress. The ADCA-1 questionnai-re was applied in 113 psychology practitioners. Findings revealed high scores in both assertiveness and hetero assertiveness but hetero assertiveness was higher than auto assertiveness. Conclusions and recommendations are discussed for future investigations.
Author Biographies
Nathaly Berrío García, Psicóloga, Magíster en Psicoterapia, Candidata a Doctora en Epidemiología y Bioestadística. Docente Investigadora Corporación Universitaria Minuto de Dios,
Andrea Toro Adarve, Psicóloga, Corporación Universitaria Minuto de Dios
References
Behar, R., Manzo, R., Casanova, D. (2006). Trastornos de la conducta alimentaria y asertividad. Revista Médica de Chile, 134 (3): 312-319. Recuperado de http://www.scielo.cl/pdf/rmc/v134n3/art07.pdf
Caballo, V. (1983). Asertividad: definiciones y dimensiones. Estudios de Psicología, 13: 52-62. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=65876
Caballo, V. (1986). Manual de evaluación de entrenamiento y habilidades sociales. España: Siglo Veintiuno Editores.
Cañón, W., Rodríguez, A.L. (2011). Asertividad: una habilidad social necesaria en los profesionales de enfermería y fisioterapia. Texto & Contexto enfermagem, 20: 81-87. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71421163010
Centro Progresa (2017). Perfil practicante de Psicología. Corporación Universitaria Minuto de Dios: Bello.
Colegio Colombiano de Psicólogos (2012). Condiciones sociodemográficas, educativas, laborales y salariales del psicólogo colombiano. Bogotá: Autor. Recuperado de https://issuu.com/colpsic/docs/condiciones_del_psicologo/6
Colegio Colombiano de Psicólogos (2014). Perfil y competencias del Psicólogo en Colombia, en el contexto de la salud. Bogotá: Autor. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/TH/Psicologia_Octubre2014.pdf
Coppari, N., Aponte, N., Bauzá, H., Corina, C., Dancuart, N., García, A., ... Smiliansky, I. (2009). Conducta asertiva y autoeficacia para la prevención de ETS en jóvenes estudiantes de la ciudad de asunción. Eureka, 6 (1): 7-16. Recuperado de http://www.psicoeureka.com.py/sites/default/files/articulos/eureka-6-1-09-6.pdf
Corporación Universitaria Minuto de Dios (2015). Proyecto Curricular del Programa. Psicología. Bello: Autor.
García, E.M., Magaz, A. (2000). Autoinformes de Actitudes y Valores en las Interacciones Sociales: ADCAs. Recuperado de https://gac.com.es/editorial/INFO/Manuales/adcaMANU.pdf
Gismero, E. (2000). EHS: Escala de Habilidades Sociales. Madrid: TEA Ediciones.
González, C., Guevara, Y., Jiménez, D., Alcázar, R.J. (2018). Relación entre asertividad, rendimiento académico y ansiedad en una muestra de estudiantes mexicanos de secundaria. Acta Colombiana de Psicología, 21 (1): 116-127. doi: 10.14718/ACP.2017.21.1.6
Gutiérrez, M., López, J. (2015). Autoconcepto, dificultades interpersonales, habilidades sociales y conductas asertivas en adolescentes. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26 (2): 42-58. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338241632004
Kelly, J. (2002). Entrenamiento de las habilidades sociales. Bilbao: Desclée de Brouwer.
León, A., Rodríguez, C., Ferrel, F.R., Ceballos, G.A. (2009). Asertividad y autoestima en estudiantes de primer semestre de la Facultad de Ciencias de la Salud de una universidad pública de la ciudad de Santa Marta (Colombia). Psicología desde el Caribe, 24: 91-105. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/psdc/n24/n24a05.pdf
Londoño, C., Valencia, C. (2008). Asertividad, resistencia a la presión de grupo y consumo de alcohol en universitarios. Acta colombiana de psicología, 11 (1): 155-162. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/acp/v11n1/v11n1a16.pdf
Llacuna, J., Pujol, L. (2004). NTP 667: La conducta asertiva como habilidad social. España: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Recuperado de http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/FichasTecnicas/NTP/Ficheros/601a700/ntp_667.pdf
Merino, M.I. (2010). Habilidades sociales. En Manual para formadores de voluntariado (pp.68 – 79). Castilla – La Mancha, España: Consejería de Salud y Bienestar Social Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha. Recuperado de https://dialnet.ezproxy.uniminuto.edu/servlet/articulo?codigo=3732137
Roca, E. (2003). Cómo mejorar tus habilidades sociales (4ª Ed. Rev.). Valencia: ACDE Ediciones. Recuperado de https://www.cop.es/colegiados/PV00520/pdf/Habilidades%20sociales-Dale%20una%20mirada.pdf
Rondón, J.E., Cardozo, I., Lacasella, R. (2018). Influencia de la depresión, los estilos de comunicación y la adhesión al tratamiento sobre los niveles de glucosa en personas con diabetes. Acta Colombiana de Psicología, 21 (2): 39-53. doi: 10.14718/ACP.2018.21.2.3
Torres, L.E. (2015). Asertividad en practicantes de Psicología de la Universidad de Antioquia Sede Amalfi (Tesis de pregrado). Universidad de Antioquia, Amalfi, Colombia. Recuperado de http://200.24.17.74:8080/jspui/bitstream/fcsh/357/1/TorresLuz_asertividadpracticantespsicologiauniversidadantioquiaamalfi.pdf
Velázquez, M., Arellanez, J., Martínez, A. (2012). Asertividad y consumo de drogas en estudiantes mexicanos. Acta Colombiana de Psicología, 15 (1): 131-141. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/203/244
How to Cite
Downloads
Languages:
esDownloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Institución Universitaria de Envigado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |