Correspondence between the chosen career and results of the CHASIDE test in a sample of university students of the first semester

Authors

  • Diego Alfredo Tamayo Lopera Psicólogo, Magister en Neurociencias, Docente tiempo completo, Institución Universitaria de Envigado http://orcid.org/0000-0001-7996-8871
  • Ana María Céspedes Correa Psicóloga, Institución Universitaria de Envigado
  • Susana López Restrepo Psicóloga, Institución Universitaria de Envigado
  • Mayra Yurani Valencia Torres Psicóloga, Institución Universitaria de Envigado

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.1099

Keywords:

higher education, professional choice, university stay, vocational aptitud, vocational interest, vocational orientation

Abstract

Paper presents the results of study oriented to determine the correspondence between the career chosen by the students of the first semester of the University Institution of Envigado (IUE) and the results obtained through the CHASIDE vocational Orientation Test. A descriptive, quantitative and transversal study was carried out. The CHASIDE Vocational Orientation Test and a sociodemographic questionnaire were applied to a sample of 216 students belonging to the technological and professional programs of the IUE. According to the results, the correspondence with respect to the interest for the academic program studied was 58.3% and with respect to the aptitude was 44.4%. It was found that of all the academic programs that participated in the research, only the majority of students of International Business Administration correspond the interest and aptitude with their career. It is concluded that around half of the students of the first semester of the IUE that participated in the research are not clear about the vocational motivations for which they chose the academic program that they are studying, the same proportion that is not aware of their abilities to face the demands of the chosen academic program.

Author Biographies

Diego Alfredo Tamayo Lopera, Psicólogo, Magister en Neurociencias, Docente tiempo completo, Institución Universitaria de Envigado

Psicólogo, Magister en Neurociencias, Docente tiempo completo, Institución Universitaria de Envigado

Ana María Céspedes Correa, Psicóloga, Institución Universitaria de Envigado

Psicóloga, Institución Universitaria de Envigado

Susana López Restrepo, Psicóloga, Institución Universitaria de Envigado

Psicóloga, Institución Universitaria de Envigado

Mayra Yurani Valencia Torres, Psicóloga, Institución Universitaria de Envigado

Psicóloga, Institución Universitaria de Envigado

References

Almeyda, A., Bueno, L. (2017). Elección profesional de jóvenes cubanos: su impronta en la calidad del acceso a la universidad. Congreso Universidad, 6(3): 135-153. Recuperado de http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/rcu/article/view/830/781

Betancourth, L. J. (2016). Orientación Vocacional y Profesional en la Juventud Colombiana. (Monografía de posgrado). Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia. Recuperado de https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/10654/14245/1/BetancourthS%C3%A1nchezLinaJhulieth.pdf

Cruz, E. O. (2013). La Orientación Vocacional en el Plan de Estudios de la Institución Educativa Municipal La Arboleda, Facatativá (Tesis de maestría). Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/10654/11950/1/TESIS%20EDGAR%20ORLANDO%20CRUZ%20HERNANDEZ.pdf

García, G., Gáfaro, A., Bermúdez, Y., Páez, D., Prada, E., Ruiz, F.,…Rincón, G. (2016). Caracterización socioeconómica y vocacional de estudiantes de últimos grados de bachillerato en colegios públicos y privados: el caso del Área Metropolitana de Bucaramanga. Revista Lebret, (8): 265-289. doi: http://dx.doi.org/10.15332/rl.v0i8.1698

Griffa, M. C., Moreno, J. E. (2011). Claves para una psicología del desarrollo. Buenos Aires, Argentina: Lugar Editorial.

Guzmán, D. C. (2012). Guía de orientación vocacional para estudiantes del grado undécimo, de las instituciones educativas municipales de Facatativá (Tesis de maestría). Universidad Libre, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/8548/1.PRELIMINARES.pdf?sequence=1

Higareda, J., Díaz, R. (2014). La orientación vocacional y las necesidades de los jóvenes de preparatoria. PsicoPediaHoy, 16(9): 1-10, Recuperado de http://psicopediahoy.com/orientacion-vocacional-necesidades-jovenes-preparatoria

Jiménez, L. H. (2016). Orientación profesional y satisfacción vocacional. Revista de investigación psicológica, 15: 45-58, Recuperado de http://www.scielo.org.bo/pdf/rip/n15/n15_a04.pdf

Ministerio de Educación Nacional, Guzmán, C., Durán, D., Franco, J.,

Castaño, E., Gallón, S.,… Vásquez, J. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana, Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702_libro_desercion.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2016). Cómo va la graduación y la deserción en la educación superior. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-359642_recurso.pdf

Prieto, Y., Labrada, C., Hernández, C., Quesada, D. (2012). Caracterización de la orientación vocacional en estudiantes del ciclo básico de la carrera de Medicina. Educación Médica Superior, 26(2): 244-251, Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v26n2/ems07212.pdf

Rodríguez, A., Ochoa, A. M. (2012). Relación entre el proceso de orientación vocacional implementado en las instituciones de educación media del departamento del Cesar y la deserción estudiantil en la Universidad Popular del Cesar (Tesis de maestría). Sistema Universitario Estatal del Caribe Colombiano, Santa Marta, Colombia. Recuperado de http://www.edunexos.edu.co/emasued/index.php/proyectos-finalizados2/doc_download/63-relacion-entre-el-proceso-de-orientacion-vocacional

Rojas, D. A., Rubio, L. A. (2017). Preferencias vocacionales en estudiantes de Psicología de primer año de la Corporación Universitaria Minuto de Dios VRLL (Trabajo de pregrado). Corporación Universitaria Minuto de Dios, Meta, Colombia. Recuperado de https://repository.uniminuto.edu/bitstream/handle/10656/5771/TP_RojasDayanaAlexandra_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vilchis, M. C. (2008). Importancia de la orientación vocacional en la toma de decisiones sobre la elección de carrera en alumnos de tercer grado de secundaria (Tesis de pregrado). Universidad Pedagógica Nacional, Ciudad de México, México. Recuperado de http://200.23.113.51/pdf/25542.pdf

How to Cite

Tamayo Lopera, D. A., Céspedes Correa, A. M., López Restrepo, S., & Valencia Torres, M. Y. (2018). Correspondence between the chosen career and results of the CHASIDE test in a sample of university students of the first semester. Psicoespacios, 12(21), 76–93. https://doi.org/10.25057/21452776.1099

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

es

Published

2018-12-20

Altmetric

Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views