Motivational, academic, social and economic factors associated with the abandonment of technical secondary education in Medellín, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.25057/21452776.1241Keywords:
middle school, school dropout, school disinterest, academic and work expectationsAbstract
This study aimed to evaluate the motivational, academic, social and economic factors associated with the change from middle technical education to middle academic education in a statistically representative sample of 83 public educational institutions in the city of Medellín, Colombia. An instrument designed and validated to evaluate these four factors was applied to 320 students. The two most important factors associated with the change in modality in secondary education were motivational and academic. In the motivational factor highlighted the lack of information and vocational guidance by the educational institutions, and the lack of interest on the part of the students. The academic factor showed a dissatisfaction of the academic and labor expectations, and the high requirement of technical secondary education. The social factor and the economic factor did not present values of consideration. The findings were discussed from the literature related to local and international causes associated with scholar desertion.
Author Biographies
Juan Camilo Villada Rios, Secretaría de Educación de Medellín
Gina Paula Cuartas Montoya, Universidad Cooperativa de Colombia
Jorge Emiro Restrepo, Tecnológico de Antioquia
Doctor en Neuropsicología
Profesor Asistente
Facultad de Educación y Ciencias Sociales
Tecnológico de Antioquia
Medellín, Colombia
References
Aguilar, Y. P., Valdez, J. L., González, N. I., Rivera, S., Carrasco, C., Gómora, A., Pérez, A. y Vidal, S. (2015). Apatía, desmotivación, desinterés, desgano y falta de participación en adolescentes mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 20(3), 326-336. https://www.redalyc.org/pdf/292/29242800010.pdf
Alcaldía de Medellín. (2014). Análisis de deserción escolar en establecimientos oficiales 2004-2013. Unidad de Análisis Sectorial Subsecretaría de Planeación Secretaría de Educación de Medellín Vicealcaldía de Educación, Cultura, Participación, Recreación y Deporte. Recuperado de: https://www.medellin.gov.co/irj/go/km/docs/pccdesign/SubportaldelCiudadano_2/PlandeDesarrollo_0_4/Noticias/Shared%20Content/Documentos/2014/Boletin0092014DesercionEscolar.pdf
Barrera-Osorio, F., Maldonado, D., Rodríguez, C. (2012). Calidad de la Educación Básica y Media en Colombia: Diagnóstico y Propuestas. Recuperado de: http://www.calidadeducativasm.com/wp-content/uploads/2015/10/calidad-de-la-educacion-basica-y-media-en-colombia.pdf
Casa Editorial El Tiempo, Corporación Región, Fundación Corona, Fundación Antonio Restrepo Barco, Plan Internacional y UNICEF. (2006). Situación de la educación preescolar, básica, media y superior en Colombia. Bogotá: Gente Nueva Editorial.
Centro de Investigación e Innovación Educativas. (2001). La deserción escolar en Paraguay: características que asume en la educación media. Recuperado de: https://mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/2410
Congreso de Colombia. (19 de julio de 2002). Servicio público de la educación superior en las modalidades de formación técnica profesional y tecnológica. [Ley 749 de 2002]. DO: 44.872. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86432_Archivo_pdf.pdf
Congreso de Colombia. (8 de febrero de 1994). Ley general de educación. [Ley 115 de 1994]. DO: 41.214. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Dimas, P. y Malagón, L. A. (2011). Pertinencia de la educación media técnica en Colombia. Revista Perspectivas Educativas, 4, 51-65. http://revistas.ut.edu.co/index.php/perspectivasedu/article/download/702/546
Espíndola, E. y León, A. (2002). La deserción escolar en América Latina:
un tema prioritario para la agenda regional. Revista Iberoamericana de Educación, 30, 39-62. https://rieoei.org/RIE/article/view/941
Espínola, V. (2011). Mapa de la Efectividad de la Educación Media en Chile: Factores de gestión asociados a la completación de estudios secundarios. Recuperado de: www.udp.cl/funciones/descargaArchivos.asp?seccion=documentos&id=131
Ferreyra, H. A., Peretti, G. C., Carandino, E. A., Eberle, M. J., Provinciali, D. M., Rimondino, R. E. y Salgueiro, A. M. (2006) Educación media en Argentina: ¿el problema de los problemas…? Revista Iberoamericana de Educación, 4(39), 1-18. https://rieoei.org/RIE/article/view/2566
García, S., Maldonado, D. y Jaramillo, L. E. (2016). Graduación de la educación media, asistencia e inasistencia a la educación media. Caracterización de la educación media en Colombia. Universidad de los Andes - Escuela de Gobierno Alberto Lleras Camargo. Recuperado de: https://egob.uniandes.edu.co/images/books/DT/DT-34.pdf
García, S., Maldonado, D., Acosta, M., Castro, N., Granada, D., Londoño, E., Pérez, J., Rey, C., Rosales, L. y Villalba, H. (2016). Características de la oferta de la educación media en Colombia. Caracterización de la educación media en Colombia. Universidad de los Andes - Escuela de Gobierno Alberto Lleras Camargo. Recuperado de: https://egob.uniandes.edu.co/images/books/DT/DT-33.pdf
Gómez, V. M. (2009). La transición del nivel medio (secundaria superior) al trabajo y la formación postsecundaria en Colombia. Recuperado de: https://www.academia.edu/6121094/_La_transici%C3%B3n_del_nivel_medio_secundaria_superior_al_trabajo_y_la_formaci%C3%B3n_postsecundaria_en_Colombia_
Gómez, V. M., Díaz, C. M., Celis, J. E. (2009). El puente está quebrado: aportes a la reconstrucción de la Educación Media en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Landero, J. F. J. (2012). Deserción en la educación media superior en México. Recuperado de: http://editor.pbsiar.com/upload/PDF/desercion.pdf
Melo, L., Ramos, J., Hernández, P. (2014). La Educación Superior en Colombia: Situación Actual y Análisis de Eficiencia. Borradores de Economía, 808. Recuperado de: http://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/archivos/be_808.pdf
Ministerio De Educación Nacional. (16 de diciembre de 2009). Organización, oferta y funcionamiento de la prestación del servicio educativo para el trabajo y el desarrollo humano. [Decreto No. 4904 de 2009]. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-216551_archivo_pdf_decreto4904.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2003). Situación de la educación media en Colombia. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85777_archivo_pdf3.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702_libro_desercion.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2011). Encuesta Nacional de Deserción Escolar. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-293664_archivo_pdf_resultados_ETC.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2016a). Sistema De Información Educación Para El Trabajo y Desarrollo Humano. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-353023_recurso_7.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2016b). Educación en Colombia. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdf
Navarro, S. N. (2001). Marginación escolar en los jóvenes, aproximación a las causas de abandono. Revista de información y análisis, 15, 43- 50.
Román, M. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en américa latina: una mirada en conjunto. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 33-59. https://www.redalyc.org/pdf/551/55127024002.pdf
Ruiz-Ramírez, R., García-Cué, J. L., Pérez-Olvera, M. A. (2014). Causas y consecuencias de la deserción escolar en el bachillerato: caso Universidad Autónoma de Sinaloa. Ra Ximhai, 10(5), 51-74. https://www.redalyc.org/pdf/461/46132134004.pdf
Sánchez, J. M., Gómez, V. M., Cadavid, G., Urrego, M. I. (2004). Educación media en Colombia: caracterización y propuesta propedéutica para su articulación con la educación superior y el mundo del trabajo. Medellín: Instituto Tecnológico Metropolitano.
Silvera, L. M. (2016). La evaluación y su incidencia en la deserción escolar: ¿Falla de un sistema, de las instituciones educativas, del docente o del estudiante? Revista Educación y Humanismo, 18(31), 313-325. https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/download/2365/2257
Thornberry, G. (2003). Relación entre motivación de logro y rendimiento académico en alumnos de colegios limeños de diferente gestión. Persona, 6, 197-216. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2879578.pdf
Traversa, F. (2013). Educación, trabajo y nuevas desigualdades. Hacia una economía política del conocimiento para el capitalismo contemporáneo. Nueva Sociedad, 247, 50-69. https://nuso.org/media/articles/downloads/3977_1.pdf
How to Cite
Downloads
Languages:
esDownloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Institución Universitaria de Envigado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |