The elderly adult place in an education oriented to social transformation and human development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.1328

Keywords:

Andragogy, elderly, education, social transformation

Abstract

Objective: This paper addresses the issue of human development from education without age limitations, where the elderlies can continue to (re)build themselves through their participation in formal educational processes.

Methodology: Selection of corpus from five previously defined descriptors, in Spanish, English and Portuguese, through Google Scholar, taking into account the visibility and impact criteria.

Results: For this, education is highlighted from a critical perspective, which allows it to be conceived as one of the avenues for social transformation, highlighting the possibility of overcoming obstacles, overcoming difficulties and advancing on a personal, family and academic level, taking as a pretext for older adults who are part of flexible education programs in Colombia.

Conclusions: Training becomes an option to strengthen the social fabric, where literacy plays a vital role in the search for equity and the recognition of the elderly and tends to develop skills that may be required in the process of andragogic school training.

Author Biographies

Gustavo Enrique Pineda Castro, Magíster en Educación y Desarrollo Humano, CINDE

Magíster en Educación y Desarrollo Humano, CINDE

Leidy Johanna Mora Olaya, Magíster en Educación y Desarrollo Humano, CINDE

Magíster en Educación y Desarrollo Humano, CINDE

David Alberto Londoño Vásquez, Doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, miembro del grupo de investigación en Psicología Aplicada y Sociedad de la Institución Universitaria de Envigado, Docente de Tiempo Completo de la Institución Universitaria de Envigado

Doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, miembro del grupo de investigación en Psicología Aplicada y Sociedad de la Institución Universitaria de Envigado, Docente de Tiempo Completo de la Institución Universitaria de Envigado

References

Alkire, S. (2002). Dimensions of human development. World development, 30(2), 181-205. Recuperado desde https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0305750X01001097

Allman, P. (2001). Revolutionary social transformation: Democratic hopes, political possibilities and critical education. Westport: Bergin & Garvey.

Almiron, M. E. y Porro, S. (2014). Los docentes en la Sociedad de la Información: reconfiguración de roles y nuevas problemáticas. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, (19), 2. Recuperado desde https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4794547

Anderson, R. E. (2008). Implications of the information and knowledge society for education. In International handbook of information technology in primary and secondary education (pp. 5-22). Boston: Springer.

Arias, J. M., Gutiérrez, B. E. y López, R. (2013). Reflexiones sobre alfabetización, educación básica y desarrollo social de personas jóvenes y adultas en Colombia. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 35(1), 68-88. Recuperado desde https://www.redalyc.org/pdf/4575/457545115006.pdf

Ballantine, J., & Hammack, F. M. (2015). The sociology of education: A systematic analysis. London: Routledge.

Barraza, A. (2011). La gestión del estrés académico por parte del orientador educativo.: El papel de las estrategias de afrontamiento. Visión educativa IUNAES, 5(11), 36-44. Recuperado desde http://iunaes.mx/inicio/wp-content/uploads/2013/04/11-Abril-de-2011.pdf

Batalloso, J.M. (2006). La educación como responsabilidad social. Bases para un nuevo paradigma educativo. Lima: Editorial San Marcos.

Batista, L. (2006). Educación y desarrollo humano. Enfermería en Costa Rica, 27(1), 28-30. Recuperado desde http://www.binasss.sa.cr/revistas/enfermeria/v27n1/7.pdf

Bracher, M. (2006). Radical pedagogy: Identity, generativity, and social transformation. New York: Springer.

Bradbury, A. (2013). Education policy and the ‘ideal learner’: producing recognisable learner-subjects through early years assessment. British Journal of Sociology of Education, 34(1), 1-19. Recuperado desde https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01425692.2012.692049?casa_token=wtMMu0lVBuoAAAAA%3AH3_rIeocWKjTfytO_CbwWG14Zh6rIIwXewMji8D4LSqFJfxqfudE9HIKp1NVM35LQA6tRJXJERPoRIcEKOI

Calvo, C. (2012). Del mapa escolar al territorio educativo. La Serena: Editorial Universidad de La Serena.

Caraballo, R. (2007). La andragogía en la educación superior. Investigación y Postgrado, 22(2), 187-206. Recuperado desde https://www.redalyc.org/pdf/658/65822208

Castillo, A. y Cardona, S. (2019). El pensar en desarrollo territorial de Caldas con una mirada dialógica/compleja. Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(2), 51-85. Recuperado desde http://190.15.17.25/latinoamericana/images/stories/icono-pdf.jpg

Chartier, R. (2013). Leer la lectura. Trama & Texturas, (21), 11-23. Recuperado desde https://www.jstor.org/stable/24391623?seq=1

Crichlow, W. (2013). Race, identity, and representation in education. New Yoork: Routledge.

Díez, J. y Flecha, R. (2010). Comunidades de Aprendizaje: un proyecto de transformación social y educativa. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 24(1), 19-30. Recuperado desde https://www.redalyc.org/pdf/274/27419180002.pdf

Franco, H. A., Londoño, D. A. y Restrepo, D. A. (2017). Habilidades para la vida en jóvenes universitarios: una experiencia investigativa en Antioquia. Katharsis, (24), 155-181. Recuperado desde http://revistas.iue.edu.co/index.php/katharsis/article/view/970

Freire, P. (1986). La iglesia, la educación y el proceso de liberación humana en la historia. Buenos Aires: La Aurora.

Freire, P. (2002). Concientización: teoría y práctica de una educación liberadora. Ciudad de México: Siglo veintiuno editores. México.

Giraldo, F. L., Zúñiga, S. E., Londoño, D. A. y Sánchez, L. M. (2018). La lectura en la apropiación de la ciencia y la tecnología. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 14(2), 158-178. Recuperado desde https://www.redalyc.org/jatsRepo/1341/134157078008/134157078008.pdf

Giroux, H. A. (2010). Rethinking education as the practice of freedom: Paulo Freire and the promise of critical pedagogy. Policy Futures in Education, 8(6), 715-721. Recuperado desde https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2304/pfie.2010.8.6.715

Guirao, S. (2015). Utilidad y tipos de revisión de literatura. Ene, 9(2). Recuperado desde http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2015000200002

Henao, J. I. y Londoño, D. A. (2017). Relación literacidad, contexto sociocultural y rendimiento académico: la experiencia de la Facultad de Ciencias Empresariales de la Institución Universitaria de Envigado. Encuentros, 15(1), 29-46. doi: 10.15665/re.v15i1.847.

Knowles, M. S., Holton, E. F., & Swanson, R. A. (2014). The adult learner: The definitive classic in adult education and human resource development. New York: Routledge.

Lahire, B. (2007). Infancia y adolescencia: de los tiempos de socialización sometidos a constricciones múltiples. Revista de antropología social, 16, 21-37. Recuperado desde https://www.redalyc.org/pdf/838/83811585002.pdf

Londoño, D., y Ospina, H. F. (2016). Capítulo8: La alfabetización crítica: requerimiento social. En Ospina, H. F. y Ramírez-López, C. A. (comps.). Pedagogía crítica latinoamericana y género. pp.235-256. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

López, E., Dominguez, G., Álvarez, F. J. y Jaén, A. (2011). Experiencia didáctica con estudiantes de postgrado sobre los roles del educador en la Sociedad del Conocimiento y la Comunicación con tecnologías 2.0. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 10(1), 49-58. Recuperado desde https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4160304

Marrero, T. (2004). Hacia una educación para la emancipación. Núcleo Abierto UNESR.

Martínez de Morentin, J. (2006). ¿Qué es educación de adultos? Responde la Unesco. San Sebastián: Centro UNESCO.

Medrano, L. A., Galleano, C., Galera, M. y del Valle Fernández, R. (2010). Creencias irracionales, rendimiento y deserción académica en ingresantes universitarios. Liberabit, 16(2), 183-192. Recuperado desde http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1729-48272010000200008&script=sci_arttext&tlng=en

Mendizábal, M. (1990). La educación básica de adultos. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Ministerio de Educación Nacional (2007). Definición de educación adulto mayor. Bogotá: Ministerio de Educacion Nacional.

Ministerio de Educación Nacional (2018). Lineamientos generales y orientaciones para la educación formal de personas jóvenes y adultas en Colombia. Bogotá: Ministerio de Educacion Nacional.

Mogollón, E. (2012). Una perspectiva integral del adulto mayor en el contexto de la educación. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 34(1), 56-74. Recuperado desde https://www.redalyc.org/pdf/4575/457545090005.pdf

Muriel, L. E., Gómez, L. S. y Londoño, D. A. (2020). La riqueza de la evaluación en la escuela, un tesoro no oculto. Praxis & Saber, 11(25), 111-130. Recuperado desde https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9359

Narro, J., Martuscelli, J. y Barzana, E. (2012). Plan de diez años para desarrollar el Sistema Educativo Nacional. Dirección general de publicaciones y fomento editorial, UNAM. México. Recuperado desde http://www.planeducativonacional.unam.mx

Nussbaum, M. C. y Mosquera, A. S. (2012). Crear capacidades. Barcelona: Paidós.

Ospina, B. (2008). La educación como escenario para el desarrollo humano. Investigación y Educación en Enfermería, 26(2), 12-15. Recuperado desde http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072008000300001

Ozuah, P. (2016). First, there was pedagogy and then came andragogy. Einstein journal of Biology and Medicine, 21(2), 83-87. Retrived from http://ojs.library.einstein.yu.edu/index.php/EJBM/article/view/90

Pérez, M., García, R. y Aguaded, I. (2018). Comunicar: calidad, visibilización e impacto. Revista Española de Pedagogía, 76(271), 481-498. Recuperado desde https://www.jstor.org/stable/26547098

Quintero, J., Valencia, Y. P. y Álvarez, D. Y. (2019). Ideais pedagógicos de Paulo Freire na construção de processos de paz, autonomia e democracia nos contextos escolares colombianos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(2). Recuperado desde http://190.15.17.25/latinoamericana/downloads/Latinoamericana15(2)_11.pdf

Ramírez, A. (2020). Tendencias investigativas y referentes en los campos de saber: el caso de las líneas de investigación del grupo PAYS. Envigado: Fondo Editorial IUE.

Roberts, P. (2015). Paulo Freire in the 21st century: Education, dialogue, and transformation. London: Routledge.

Rodríguez, Z. E. (2018). Qué y cómo se enseña y aprende en la familia. Un asunto de interés para la escuela. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 14(2), 132-157. Recuperado desde https://www.redalyc.org/jatsRepo/1341/134157078007/134157078007.pdf

Rogers, C. (2013). Inclusive education and intellectual disability: a sociological engagement with Martha Nussbaum. International Journal of Inclusive Education, 17(9), 988-1002. Recuperado desde https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13603116.2012.727476?casa_token=8RvDs5ADL3IAAAAA%3A9OVsatYvSni7NMFuwTlTi77ulk8ZqPVjJxFGeDgWnLF7aH6GCuHy9IVue0YYx85-RWF6jnZ0Ee0OPIOG8Cs

Simkin, H. y Becerra, G. (2013). El proceso de socialización. Apuntes para su exploración en el campo psicosocial. Ciencia, docencia y tecnología, 24(47), 119-142. Recuperado desde https://www.redalyc.org/pdf/145/14529884005.pdf

Souto-Manning, M. (2010). Freire, teaching, and learning: Culture circles across contexts. Berlín: Peter Lang.

Suter, W. N. (2011). Introduction to educational research: A critical thinking approach. London: SAGE publications.

Tejada J. y Ferrández, E. (2012). El impacto de la formación continua: claves y problemáticas. Revista Iberoamericana de Educación, 58(3), 1-14. Recuperado desde https://rieoei.org/RIE/article/view/1427

Tuckett, A. (2015). Adult Education, Social Transformation and the Pursuit of Social Justice. European Journal of Education, 50 (3), pp 245-249. Recuperado desde https://wlv.openrepository.com/handle/2436/611265

Ubaldo, S. (2009). Modelo Andragógico. Fundamentos. Ciudad de México: Universidad del Valle de México.

Uribe, M., Ramírez, A. y Londoño, D. (2020). La actualidad de Hermes, el mensajero: De la semiosfera a la ética de la comunicación. En: K. Gherab. Psyché y Polis: Retos socio-político-psicológicos de la educación (9-20). Madrid: Global Knowledge Academics.

Villalobos, J. L., Flórez, G. A. y Londoño, D. A. (2017a). La escuela y la familia en relación con el alcance del logro académico. La experiencia de la Institución Educativa Antonio José de Sucre de Itagüí (Antioquia) 2015. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 9(1), 58-75. Recuperado desde http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2145-03662017000100058&script=sci_abstract&tlng=pt

Villalobos, J. L., Flórez, G. A. y Londoño, D. A. (2017b). Relación maestro-alcance del logro: Una mirada a los procesos de enseñanza en la escuela. Entramado, 13(1), 186-196. Recuperado desde http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1900-38032017000100186&script=sci_abstract&tlng=en

How to Cite

Pineda Castro, G. E., Mora Olaya, L. J., & Londoño Vásquez, D. A. (2020). The elderly adult place in an education oriented to social transformation and human development. Psicoespacios, 14(24), 97–113. https://doi.org/10.25057/21452776.1328

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

es

Published

2020-05-26

Issue

Section

Review or meta-analysis

Altmetric

Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views