Strengths for the prevention of risk behaviors in adolescents in Distrito de Aguablanca of Cali (Colombia)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.1406

Keywords:

Adolescence, Positive Youth Development, Risk Behaviors, Strenghts

Abstract

The purpose of this article is to present the results of a research on the relationship between the strengths and the presence of risk behaviors of adolescents served in the various programs of the Juan Bosco Corporation in the city of Cali, Colombia. Based on the positive youth development perspective, a correlational study was conducted comparing 188 adolescents of the Corporation, classified in two groups according to their time of association. Another group of 81 adolescents from the sector, not linked to the Juan Bosco Corporation, was selected. Strengths and protective factors adapted for Mexico and Colombia were used; and risk behaviors were using the risk behavior inventory of Andrade Palos and Betancourt Ocampo (2008). The results showed that external strengths related to parental figures and peers are more decisive for adolescents not to engage in risky behaviors. 

Author Biographies

Norman Darío Moreno Carmona, Universidad de San Buenaventura Medellín

Doctor en Investigación Psicológica, Universidad Iberoamericana México.

Mayelli Tasamá Rincón, Corporación Juan Bosco

Al momento de realizar la investigación se desempeñaba como Subdirectora de Programas de la Corporación Juan Bosco. Cali (Actualmente es Coordinadora de la Casa de Justicia de Aguablanca, Secretaría de Seguridad y Justicia, Cali).

Carlos Alberto Rojas Cruz, Corporación Juan Bosco

Al momento de realizar la investigación se desempeñaba como Asesor de la Corporación Juan Bosco. Cali (Actualmente es el Secretario de Seguridad y Justicia del Municipio de Santiago de Cali).

José Darío Soto Soto, Corporación Juan Bosco

Director de la Corporación Juan Bosco, Cali.

References

Andrade Palos, P. y Betancourt Ocampo, D. (2008). Factores individuales, familiares y sociales y conductas de riesgo en adolescentes. En P. Andrade Palos, J. L. Cañas Martínez y D. Betancourt Ocampo (Comp.), Investigaciones psicosociales en adolescentes (pp. 181-213). Unicach.

Andrade Palos, P., Betancourt Ocampo, D., Moreno Carmona, N. D. y Alvis Rizzo, A. (2017). Fortalezas externas desde el modelo de desarrollo positivo de los jóvenes y consumo de sustancias en una muestra de adolescentes mexicanos y colombianos. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(3), 515-529. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4095

Andrade, P.P., Morales, N., Sánchez, X. C. O. y González, G. A. (2013). Fortalezas de los jóvenes que no presentan conductas de riesgo. El Psicólogo Anáhuac, 16, 17-24.

Benson, P. L., Leffert, N., Scales, P. C. y Blyth, D. A. (1998). Beyond the “village” rhetoric: Creating healthy communities for children and adolescents. Applied Developmental Science, 2(3), 138-159. https://doi.org/10.1207/s1532480xads0203_3

Benson, P. L., Scales, P. C., Hamilton, S. F. y Sesma Jr., A. (2006). Positive youth development: theory, research and applications. En W. Damon y R. M. Lerner (Eds.), Handbook of Child Psychology (pp. 894-941). John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9780470147658.chpsy0116.

Catalano, R. F., Berglund, M. L., Ryan, J. A. M., Heather, S., Lonczak, H. S. y Hawkins, J. D. (2004). Positive youth development in the United States: research findings on evaluations of positive youth development programs. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 591(1), 98-124. https://doi.org/10.1177/0002716203260102

Dunn, M. S., Kitts, C., Lewis, S., Goodrow, B. y Scherzer, G. D. (2011). Effects of youth assets on adolescent alcohol, tobacco, marijuana use, and sexual behavior. Journal of Alcohol and Drug Education, 55(3), 23-40. https://eric.ed.gov/?id=EJ954689

Habib, E. L., Zimmerman, M. A. y Ostaszewski, K. (2014). International note: Prevailing with extracurricular activities in an alcohol-dominated environment: Sex differences in resilience among middle school youth. Journal of Adolescence, 37(6), 901-904. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2014.06.004

Lenzi, M., Dougherty, D., Furlong, M. J., Sharkey, J. y Dowdy, E. (2015). The configuration protective model: factors associated with adolescent behavioral and emotional problems. Journal of Applied Developmental Psychology, 38, 49-59. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2015.03.003

Martín García, X. (2014). Adolescentes en riesgo y servicio a la comunidad. Bordón. Revista de Pedagogía, 66(3), 75-89. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/Bordon.2014.66305

Moreno Carmona, N. D. (2014). Factores familiares y psicosociales asociados a problemas internalizados y externalizados en adolescentes colombianos [tesis doctoral, Universidad Iberoamericana]. Repositorio Institucional Ibero. http://ri.ibero.mx/handle/ibero/950

Moreno-Carmona, N. D. y Alvis-Rizzo, A. (2018). Fortalezas externas y conducta sexual en adolescentes colombianos. Revista Psicología Social y Personalidad, 34(1), 69-84.

Moreno-Carmona, N. D., Andrade-Palos, P. y Betancourt-Ocampo, D. (2018). Fortalezas en adolescentes de Colombia y México que nunca han intentado suicidarse. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(2), 797-807. https://doi.org/10.11600/1692715x.16210

Moreno Carmona, N. D., Chilito Ordoñez. E. y Trujillo Ceballos, J. O. (2007). No con golpes: educando en clave de afecto. Juan Bosco Corporación.

Murphey, D. A., Lamonda, K. H., Carney, J. K. y Duncan, P. (2004). Relationships of a brief measure of youth assets to health-promoting and risk behaviors. Journal of Adolescent Health, 34(3), 184-191. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2003.05.004

Oliva, A., Ríos, M., Antolín, L., Parra, A., Hernando, A. y Pertegal, M. Á. (2010). Más allá del déficit: construyendo un modelo de desarrollo positivo adolescente. Infancia y Aprendizaje, 33(2), 223-234. https://doi.org/10.1174/021037010791114562

Oliva Delgado, A., Reina, M., Hernando, Á., Antolín, L., Pertegal, M. Á., Parra, Á., Ríos, M., Estévez R. M. y Pascual, D. M. (2011). Activos para el desarrollo positivo y la salud mental en la adolescencia. Junta de Andalucía. Consejería de Salud. http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/desarrolloPositivo_activos.pdf

Oman, R. F., Vesely, S., Aspy, C. B., McLeroy, K. R., Rodine, S. y Marshall, L. (2004). The potential protective effect of youth assets on adolescent alcohol and drug use. American Journal of Public Health, 94(8), 1425-1430. https://doi.org/10.2105/AJPH.94.8.1425

Parra Jiménez, Á., Oliva Delgado, A., y Antolín Suárez, L. (2009). Los programas extraescolares como recurso para fomentar el desarrollo positivo adolescente. Papeles del Psicólogo, 30(3), 265-275. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1755.pdf

How to Cite

Moreno Carmona, N. D., Tasamá Rincón, M., Rojas Cruz, C. A., & Soto Soto, J. D. (2021). Strengths for the prevention of risk behaviors in adolescents in Distrito de Aguablanca of Cali (Colombia). Psicoespacios, 15(26), 1–12. https://doi.org/10.25057/21452776.1406

Downloads

Download data is not yet available.

Support agencies:

Universidad de San Buenaventura. Medellín, Corporación Juan Bosco

Published

2021-08-25

Altmetric

Crossref Cited-by logo
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views