Neurodevelopmental disorders: a comparison between DSM-5 and ICD-11

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.1417

Keywords:

ICD-11, DSM-5, child psychiatry, neurodevelopmental disorders

Abstract

Nosological classifications have allowed throughout history to generate a common language among mental health professionals. The two most important and recognized classifications are the International Classification of Diseases (ICD) and the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM). Both manuals have presented differences and similarities that have caused controversy. The present work aims to carry out a conceptual analysis of neurodevelopmental disorders in the latest versions of these classifications, the DSM-5 and, the ICD-11. The novelties are evident in both manuals. The review shows a harmonization between the two classifications, allowing to reduce in the future some errors in communication between professionals and the ambiguous naming of diagnostic categories. 

Author Biographies

Andrés Camilo Delgado Reyes, Universidad de Manizales

Especialista en Neuropsicopedagogia.

Andres Felipe Agudelo Hernández, Universidad de Manizales

Psiquiatria de niños y adolescentes.

References

Botero-Franco, D., Palacio-Ortiz, J., Arroyave-Sierra, P., & Piñeros-Ortiz, S. (2016). Implicaciones clínicas de los cambios del DSM-5 en psiquiatría infantil. Fortalezas y debilidades de los cambios. Revista Colombiana de Psiquiatría, 45(3), 201-213. http://dx.doi.org/10.1016/j.rcp.2015.08.001

Cárdenas, L. (2008). Historia de la psiquiatría. En Gómez, C., Hernández, G., Rojas, A., Santacruz, H., & Uribe, M. (Eds.), Psiquiatría clínica: diagnostico y tratamiento en niños, adolescentes y adultos (pp. 3-12). Editorial Médica Panamericana.

Clark, L. A., Cuthbert, B., Lewis-Fernández, R., Narrow, W. E., & Reed, G. M. (2017). Three approaches to understanding and classifying mental disorder: ICD-11, DSM-5, and the National Institute of Mental Health's Research Domain Criteria (RDoC). Psychological Science in the Public Interest: A Journal of the American Psychological Society, 18(2), 72–145. https://doi.org/10.1177/1529100617727266

Doernberg, E. & Hollander, E. (2016). Neurodevelopmental Disorders (ASD and ADHD): DSM-5, ICD-10, and ICD-11. CNS Spectrums, 21(4), 295-299. https://doi.org/10.1017/S1092852916000262

Echeburúa, E., Salaberría, K., & Cruz-Sáez, M. (2014) Aportaciones y limitaciones del DSM-5 desde la psicología clínica. Terapia Psicológica, 32(1) 65-74. https://scielo.conicyt.cl/pdf/terpsicol/v32n1/art07.pdf

First, M. B., Reed, G. M., Hyman, S. E., & Saxena, S. (2015). The development of the ICD‐11 Clinical Descriptions and Diagnostic Guidelines for Mental and Behavioural Disorders. World Psychiatry, 14, 82-90. https://doi.org/10.1002/wps.20189

Frances, A. & Nardo, J. (2013). ICD-11 should not repeat the mistakes made by DSM-5. British Journal of Psychiatry, 203(1), 1-2. https://doi.org/10.1192/bjp.bp.113.127647

García, J. (2010). Clasificación. En Toro, R. J., Yepes, L. E., & Palacio, C. A. (Eds.), Fundamentos de Medicina. Psiquiatría (pp. 56-62). Corporación para Investigaciones Biológicas.

Gómez, A. (2015) Clasificación Internacional de enfermedades (CIE): descifrando la CIE-10 y esperando la CIE-11. Investigaciones en Salud, 7(1) 66-73. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/IA/SSA/cie10-cie11.pdf

González, A. (2010) Historia de la psiquiatría. En Toro, R. J., Yepes, L. E., & Palacio, C. A. (Eds.), Fundamentos de Medicina. Psiquiatría (pp. 1-7). Corporación para Investigaciones Biológicas.

González-Morales, A. (2016). Las clasificaciones psiquiátricas actuales y su relación con el estatus científico de la psiquiatría. Norte de Salud Mental, 14(54), 11-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5401179

Molina, S. I. (2008) Clasificaciones psiquiátricas. En Gómez, C., Hernández, G., Rojas, A., Santacruz, H., & Uribe, M. (Eds.), Psiquiatría clínica: diagnostico y tratamiento en niños, adolescentes y adultos (pp. 170-174). Editorial Médica Panamericana.

Reed, G. M. (2010). Toward ICD-11: Improving the clinical utility of WHO's International Classification of Mental Disorders. Professional Psychology: Research and Practice, 41(6), 457–464. https://doi.org/10.1037/a0021701

Reed, G. M., Anaya, C., & Evans, S. (2012) ¿Qué es la CIE y por qué es importante para la psicología? International Journal of Clinical and Health Psychology, 12(3), 461-473. https://www.redalyc.org/pdf/337/33723713007.pdf

Reed, G. M., First, M. B., Kogan, C. S., Hyman, S. E., Gureje, O., Gaebel, W., Maj, M., Stein, D. J., Maercker, A., Tyrer, P., Claudino, A., Garralda, E., Salvador‐Carulla, L., Ray, R., Saunders, J. B., Dua, T., Poznyak, V., Medina‐Mora, M. E., Pike, K. M., Ayuso‐Mateos, J. L.,… Saxena, S. (2019). Innovations and changes in the ICD‐11 classification of mental, behavioural and neurodevelopmental disorders. World Psychiatry, 18, 3-19. https://doi.org/10.1002/wps.20611

Silva, H. (2014). DSM-5: nueva clasificación de los trastornos mentales. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 52(1) S7-S15. https://www.sonepsyn.cl/revneuro/enero_marzo_2014/Suplemento_2014_1_Neuro_Psiq.pdf

Solé-Arrondo, M. (2002) La clasificación internacional de los trastornos mentales y del comportamiento. Revista Cubana de Psicología, 19(3) 242-247. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v19n3/08.pdf

How to Cite

Delgado Reyes, A. C., & Agudelo Hernández, A. F. . (2022). Neurodevelopmental disorders: a comparison between DSM-5 and ICD-11. Psicoespacios, 15(27), 1–16. https://doi.org/10.25057/21452776.1417 (Original work published December 27, 2021)

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-12-27 — Updated on 2022-06-07

Versions

Altmetric

Crossref Cited-by logo
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views