Characterization of underage users of IUE’s university psychological service, 2017-2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.1418

Keywords:

Childhood, adolescence, characterization, diagnosis

Abstract

This article shows the results of the characterization study of children and adolescents who attended the psychological office and social outreach service of Institución Universitaria de Envigado, between 2017-2019. A descriptive quantitative methodology was used, based on a sample of 439 medical records, from which information related to sociodemographic data, diagnoses and characteristics of the care received was extracted. Findings show that most users live in the south of the Aburrá Valley, belong to the lower-middle and middle socioeconomic class, receive diagnoses related to psychosocial problems and attend an average of 7 consultations,once a week during the study period. Based on these results, it is important to continuously strengthen the agents' diagnostic capabilities to improve the quality of care for underage users. 

Author Biographies

Julieta Andrea Bedoya Moreno, Institución Universitaria de Envigado

Magister en psicología clínica.

Dayana Arango Vélez, Institución Universitaria de Envigado

Psicóloga.

Fredy Alexander Romero Guzmán, Institución Universitaria de Envigado

Doctor en psicología.

Emanuel Muñoz Tabares, Institución Universitaria de Envigado

Psicólogo.

References

American Psychiatric Association - APA. (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5 (5a. ed. --.). Editorial Médica Panamericana.

Caballo (2006). Manual de psicología clínica infantil y del adolescente. Pirámide

Calero A, de la Torre, M. & Pardo, R. (2018) Características de la asistencia psicológica en el contexto universitario: la Clínica Universitaria de la UAM. Análisis y Modificación de Conducta 44(169-170), 37-50. http://dx.doi.org/10.33776/amc.v44i169-70.3378

Gómez-Restrepo, C., & de Santacruz, C. (2016). La Encuesta Nacional de Salud Mental–ENSM 2015. Revista Colombiana de Psiquiatría, 45(1), 1. [fecha de Consulta 4 de agosto de 2021]. ISSN: 0034-7450. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80650839001

Jaramillo, J., Espinosa, D., Ocampo, D., Arango, A., Arévalo, M., García, L., Hoyos, L., Rodríguez, V., & Sandoval, C. (2018). Caracterización de la atención psicoterapéutica en la IPS CES Sabaneta, Colombia, 2014-2015. Rev. CES Psico, 11(2), 97-110. https://doi.org/10.21615/cesp.11.2.9

Llamas, T., Altare, A., Santacoloma, A., García, A., Luna, S., & Martin, L. (2019). Caracterización psicosocial y de motivos de consulta de la población asistente a 28 Centros de Atención Psicológica UniAldrich, J. O. (2018). Using IBM SPSS statistics: An interactive hands-on approach. Sage Publications.

American Psychiatric Association - APA. (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5 (5a. ed.). Editorial Médica Panamericana.

Calero Elvira, A., de la Torre Martí, M., Pardo Cebrián, R. & Santacreu Ivars, M. (2018). Características de la asistencia psicológica en el contexto universitario: la Clínica Universitaria de la UAM. Análisis y Modificación de Conducta, 44(169-170), 37-50. http://dx.doi.org/10.33776/amc.v44i169-70.3378

Colón Llamas, T., Escobar Altare, A., Santacoloma Giraldo, A., Granados-García, A., Moreno Luna, S., & Silva Martin, L. (2019). Caracterización psicosocial y de motivos de consulta de la población asistente a 28 Centros de Atención Psicológica Universitarios en Colombia. Universitas Psychologica, 18(4), 1-23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-4.cpmc

Díaz, O. (2014). Prevalencia de los diagnósticos de salud mental en Colombia: análisis de los registros del Sistema Integral de Información de la Protección Social – SISPRO. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología. 14(2), 65-74. https://doi.org/10.18270/chps..v14i2.1339

Esquivel y Ancona, F. (2010). Psicoterapia infantil con juego: casos clínicos. Editorial Manual Moderno.

Gómez-Restrepo, C., & de Santacruz, C. (2016). La Encuesta Nacional de Salud Mental-ENSM 2015. Revista Colombiana de Psiquiatría, 45(1), 1. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80650839001

Herrera, A. & Ruiz, J. (2013). Estudios descriptivos. En P. Páramo Bernal. (comp.), La investigación en ciencias sociales: estrategias de investigación (pp. 45-66). Universidad Piloto de Colombia.

Jaramillo, J., Espinosa, D., Ocampo, D., Arango, A., Arévalo, M., García, L., Hoyos, L., Rodríguez, V., & Sandoval, C. (2018). Caracterización de la atención psicoterapéutica en la IPS CES Sabaneta, Colombia, 2014-2015. Rev. CES Psico, 11(2), 97-110. https://doi.org/10.21615/cesp.11.2.9

López Jaramillo, M., Montoya Londoño, D., & Dussán Lubert, C., (2012). Caracterización de los asistentes al centro de atención psicológica de la Universidad de Manizales, 2006-2010. Hacia la Promoción de la Salud, 17(22), 149-166. http://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v17n2/v17n2a11.pdf

Marsh, E. & Graham, S. (2006). Clasificación y tratamiento de la psicopatología infantil. En V. Caballo & M. Simón. (Coord.). Manual de psicología clínica infantil y del adolescente. Trastornos generales. (pp. 29-56). Pirámide.

Marín, C., Londoño, N., Juárez, F., Giraldo, F., & Ramírez, V. (2010). Prevalencia de trastornos mentales y estresores psicosociales en usuarios de consulta externa en psicología de la Universidad de San Buenaventura, Medellín – Colombia. El Ágora USB, 10(1), 19-35. http://hdl.handle.net/10819/6146

Menéndez Osorio, F. (2014). Salud mental infantil: de qué hablamos al referirnos al niño en psicopatología. Prevención y clínica en psicopatología infantil. Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq., 34(122), 353-372. https://dx.doi.org/10.4321/S0211-57352014000200008

Monje Álvarez, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa “guía didáctica”. Editorial Universitaria. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social de la República de Colombia. (febrero 17, 2016). Resolución 429 de 2016. Por medio de la cual se adopta la Política de Atención Integral en Salud.https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resoluci%C3%B3n%200429%20de%202016.pdf

Moreno, B. y Ortiz-Tallo, M. (2016). Concepto de psicopatología clínica: objeto, criterio y causas. En M. Ortiz-Tallo. (Coord.). Psicopatología clínica. Adaptado al DSM-5. (pp. 27-36). Pirámide.

Páramo, M. (2011). Psicología clínica de niños y adolescentes, psicoterapia para adolescentes y perfil del psicólogo: Análisis de contenido de discursos grupales. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 20(2), 133-142. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281922823004

Portilla Maya, S., Montoya Londoño, D. M., Dussán Lubert, C., & Lopez Jaramillo, R. M. (2016). Caracterización de los asistentes al Centro De Atención Psicológica de la Universidad De Manizales. Hacia la Promoción de la Salud, 21(2), 127-141. http://promocionsalud.ucaldas.edu.co/downloads/Revista21(2)_10.pdf

Restrepo Bernal, D. (2018a). Marco de referencia sobre salud mental. En Alcaldía de Envigado, Universidad CES (coord.). Estudio Poblacional de Salud Mental, Envigado 2017 (pp. 41-77). Editorial CES. http://hdl.handle.net/10946/3788

Restrepo Bernal, D. (2018b). Trastornos mentales de inicio en la niñez y la adolescencia. En Alcaldía de Envigado, Universidad CES (coord.). Estudio Poblacional de Salud Mental, Envigado 2017 (pp. 199-219). Editorial CES. http://hdl.handle.net/10946/3788

Rondón Benítez, A., Otálora Bastidas, I., & Salamanca Camargo, Y. (2009). Factores que influyen en la deserción terapéutica de los consultantes de un centro universitario de atención psicológica. International Journal of Psychological Research, 2(2), 137-147. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5134715

How to Cite

Bedoya Moreno, J. A. ., Arango Vélez, D. ., Romero Guzmán, F. A. ., & Muñoz Tabares, E. . (2022). Characterization of underage users of IUE’s university psychological service, 2017-2019 . Psicoespacios, 15(27), 1–11. https://doi.org/10.25057/21452776.1418 (Original work published February 22, 2022)

Downloads

Download data is not yet available.

Support agencies:

Institución Universitaria de Envigado

Published

2022-02-22 — Updated on 2022-06-07

Versions

Altmetric

Crossref Cited-by logo
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views