The Impact of Music on Children's Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.1458

Keywords:

music, learning, didactic tool, children, education

Abstract

Here we discuss the results of the study on the influence of music on children's learning. Methodologically, the work followed an ethnographic approach, with a semi-structured interview with two eight-year-old children, their parents and caretakers. Interviewees agree on the importance of music as a support tool in the teaching process and in the integral development of children. Although it is not possible to generalize, we can infer that the use of music as a methodological tool can be a source of concentration and dispersion, depending on environmental and personal characteristics. Our conclusion is that, as a pedagogical tool, music should be aimed at the integral development needs of children and that its methodological use should be formalized in educational institutions.

Author Biographies

Ana Sofía Perdomo López, Universidad San Buenaventura Cali

Estudiante de Psicología, Universidad San Buenaventura Cali

Fernanda Catalina Vargas Cruz, Universidad San Buenaventura Cali

Estudiante de Psicología, Universidad San Buenaventura Cali

Ángela María Urrea Cuéllar, Universidad de San Buenaventura Cali

Doctora en Comportamientos Humanos en contextos deportivos, de ejercicio y actividad, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

Máster en Psicología de la Actividad Física y del Deporte, Universidad Autónoma de Madrid

References

Amador, J.C. (2010). Matrices de análisis grupo de investigación Emilio. Universidad Distrital, Facultad de Ciencias y Educación.

Ausubel, D. P. (1963). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. Grune & Stratton.

Bandura, A. (1974). Behavior Theory and the Models of Man. American Psychologist, v. 29, n. 12, 859-869. https://doi.org/10.1037/h0037514

Bandura, A. (1987). Teoría del aprendizaje social. Espasa-Calpe.

Blasco-Magraner, J. S.; Bernabe-Valero, G.; Marín-Liébana, P.; Moret-Tatay, C. (2021). Effects of the Educational Use of Music on 3-to 12-Year-Old Children’s Emotional Development: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 18, n. 7, 3668. https://doi.org/10.3390/ijerph18073668

Bravo Morelo, J. A.; Villadiego Rivera, C. C. (2021). Estrategias lúdico-metodológicas para la enseñanza aprendizaje en niños de 7 a 8 años de edad en la Institución Educativa San Francisco de Asís de San Bernardo del Viento, Córdoba. [Trabajo de pregrado, Universidad de Córdoba]. https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/3978

Bruner, J. S. (1991). Actos de significado: más allá de la revolución cognitiva. Alianza.

Congreso de la República (06 de septiembre de 2006). Ley 1090 de 2006. Código Deontológico y Bioético y otras disposiciones. https://eticapsicologica.org/index.php/documentos/lineamientos/item/37-ley-1090-de-2006

Chiguano Marcillo, B. A. (2017). Música en el aprendizaje significativo en niños y niñas de 5 a 6 años de educación básica de la escuela fiscal mixta Simón Bolívar, de Alangasí DMQ, periodo 2016. [Trabajo de pregrado, Universidad Central de Ecuador]. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/8682

Farías, L. (2016). La observación como herramienta de conocimiento y de intervención. En P. Schettini; I. Cortazzo (2016). Técnicas y estrategias en la investigación cualitativa. (pp. 8-17). Editorial de la Universidad de la Plata. https://doi.org/10.35537/10915/53686

Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Paidós.

Guillén Martínez, S. C. (2016). El método Musical Kodally en su nivel de iniciación como herramienta para favorecer el proceso lectoescritor de los niños entre 5 y 6 años de edad. Instituto Latinoamericano de Altos Estudios. https://ilae.edu.co/files/book-pdf/20140205152755655561746.pdf

Guzmán Rosero, R. D. (2017). Musicoterapia para promover mejores procesos de metacognición en personas con conductas adictivas, realizado en la ciudad de Bogotá, Colombia. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/59327

Lehmann, J. A. M.; Seufert, T. (2017). The Influence of Background Music on Learning in the Light of Different Theoretical Perspectives and the Role of Working Memory Capacity. Frontiers in Psychology, v. 8 (article 1902), 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01902

Lehmann, J. A. M.; Seufert, T. (2018). Can Music Foster Learning: Effects of Different Text Modalities on Learning and Information Retrieval. Frontiers in Psychology, v. 8 (article 2305), 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02305

Manzano Alonso, M. (2016). Cancionero básico de Castilla y León. Selección, ordenación y estudio. Junta de Castilla y León.

Ministerio de Salud (octubre 4 de 1993). Resolución 8430 de 1993. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF

Ormrod, J. E. (2005). Aprendizaje Humano (4ª ed). Pearson Prentice Hall.

Ortega Delgado, X. N.; Martos Guatusmal, O. F.; Argoty Constain, S. P.; Báez Galeano, H. H. (2019). Efectos de la música en el cerebro en la etapa infantil: revisión desde las neurociencias. Revista Investigium IRE Ciencias Sociales y Humanas, v. 10, n. 2, 65-77. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.191002.05

Piaget, J. (1969). Psicología y pedagogía. Ariel.

Real Academia Española. (2001). Música. En Diccionario de la lengua española (23.a edición).

Rodríguez Choque, Y. M. (2017). Influencia de la música en el aprendizaje del nivel básico del idioma inglés, en el Centro de Idiomas de la Universidad Nacional San Agustín, Arequipa 2017. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de San Agustín]. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/5128

Serra, C. (2003). Etnografía escolar, etnografía de la educación. Revista de Educación, n. 334, 165-176. https://upvv.clavijero.edu.mx/cursos/LEB0103/documentos/EtnografiaescEtneduc.pdf

Sigcha Ante, E. M.; Constante Barragán, M. F.; Defaz Gallardo, Y. P.; Trávez Cantuña, J.; Ceiro Catasú, W. (2016). La expresión musical como herramienta para el desarrollo integral en la educación infantil. Didasc@lia: Didáctica y Educación, v. 7, n. 6, 353-370. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/580

Skinner, B. F. (1984). Canonical Papers of B. F. Skinner. The Behavioral and Brain Sciences, v. 7, n. 4, 473-764. https://doi.org/10.1017/S0140525X00026704

Taylor, S. J.; Bogdan, R. (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós.

Tinti, F.; Sgro’, S. (2015). La musica e il potenziamento dei prerequisiti di apprendimento. International Journal of Developmental and Educational Psychology, v. 1, n. 1,315-320. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2015.n1.v1.94

Troncoso-Pantoja, C.; Amaya-Placencia, A. (2017). Entrevista: guía práctica para la recolección de datos cualitativos en investigación de salud. Revista de la Facultad de Medicina, v. 65, n. 2, 329-332. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v65n2.60235

Velecela Espinoza, M. A. (2020). La educación musical en la formación integral de los niños. Revista de investigación y pedagogía del arte, n. 7, 1-10. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/3018

Vygotsky, L. S. (2010). Pensamiento y lenguaje. Paidós.

Vildan, C.; Emine, E. (2018). The effect of music therapy in children's health. Journal of Educational & Instructional Studies in the World, v. 8, n. 2, 51-56. https://onx.la/23397

Welch, G.; Bisautti, M.; MacRitchie, J.; McPherson, G.; Himonides, E. (2020). Editorial: The Impact of Music on Human Development and Well-Being. Frontiers in Psychology, v. 11 (article 1246). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01246

How to Cite

Perdomo López, A. S., Vargas Cruz, F. C. ., & Urrea Cuéllar, Ángela M. (2022). The Impact of Music on Children’s Learning. Psicoespacios, 16(29), 1–7. https://doi.org/10.25057/21452776.1458

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-09-12

Altmetric

Crossref Cited-by logo
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views