School violence in the context of inclusive education for students with behavioral disorders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.1491

Keywords:

exclusion, inclusive education, school violence, behavioral disorders

Abstract

School violence in the context of inclusive education is a problem with limited theoretical-methodological treatment in current pedagogy. In recent years, theoretical studies on school violence have stood out, which aim to make manifestations visible among members of the educational community from a unilateral perspective. The object of analysis of this study is the increase in theoretical research about the insufficiencies of the inclusion process in the educational context and its relationship with school violence as a phenomenon that generates exclusion, particularly of students with behavioral disorders; Likewise, the participation of the educational community in this dynamic. In this sense, the theoretical and practical links between school violence and the insufficiencies in the process of inclusive education in contexts with students with conduct disorders are analyzed. The theoretical studies of Galtung (2003) are taken as references, which allow addressing the problem from its complexity and are complemented with the results of research carried out with members of the educational community who participate in the care of conduct disorders. 

Author Biographies

Lenin Massó Salazar, Universidad de Matanzas

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Centro de Estudios Educativos, Universidad de Matanzas, Cuba

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7606-3815

Correo electrónico: lenin.masso@umcc.cu

Vilma Oquendo Llorente, Universidad de Matanzas

 Máster en Estudios Socioculturales

Profesora del departamento de Estudios Socioculturales, Universidad de Matanzas, Cuba

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8580-6633

Correo electrónico: vilma.oquendo@umcc.cu

Marta Elena Muñoz Alfonso, Universidad de Matanzas

Máster en Ciencias y Juegos deportivos y en Psicología del Deporte, Universidad de Matanzas, Cuba

ORCID:  https://orcid.org/0000-0003-2147-0610

Correo electrónico: marta.munoz@umcc.cu

References

Ascue Bravo, S. (2021). El afrontamiento de la discapacidad y la violencia desde la escuela. En C. Villagrasa Alcaide, C. J. Cabello Matamala (dirs.), R. Aguilar Díaz (coord.), La violencia contra niños, niñas y adolescentes en colectivos vulnerables (pp. 215-222). Huygens.

Asociación Americana de Psiquiatría. (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM 5 (Burg Translations Inc., trad.). American Psychiatric Publishing.

Clavijo Castillo, R. G. & Bautista-Cerro, M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad. Revista de Educación, 15(1), 113-124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09

Contreras-Montero, B. (2020). Una revisión del concepto de exclusión social y su aplicación a la sociedad española tras la crisis económica mundial. Una visión de proceso. Trabajo Social Global, 10(19), 3-24. https://dx.doi.org/10.30827/tsg-gsw.v10i19.13582

Durán Gisbert, D. & Giné Giné, C. (2018). La formación del profesorado para la educación inclusiva: Un proceso de desarrollo profesional y de mejora de los centros para atender la diversidad. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5(2), 153-170. https://www.researchgate.net/publication/328631184

Gacitúa, E. Sojo, C. & Davis, S. H. (eds.). (2000). Exclusión Social y reducción de la pobreza en América Latina y el Caribe. FLACSO-Banco Mundial.

Galtung, J. (2003). Violencia cultural (T. Toda, trad.). Gernika Gogoratuz.

Jiménez Bautista, F. (2012). Conocer para comprender la violencia: origen, causas y realidad. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 58, 13-52. https://doi.org/10.29101/crcs.v0i58.1091

Lozano Treviño, D. F. & Maldonado Maldonado, L. (2020). Relación entre convivencia, inclusión, disciplina y violencia escolar en Educación Media Superior en México. Daena: International Journal of Good Conscience, 15(1), 329-349. http://www.spentamexico.org/v15-n1/A23.15(1)329-349.pdf

Massó Salazar, L. (2014). La tutoría universitaria en la gestión de la atención educativa a los escolares con alteraciones de conducta. Atenas, 3(27), 100-112. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478047203008

Oquendo Llorente, V. (2017). La prevención de la violencia escolar en el contexto de la Secundaria Básica [tesis de maestría, Universidad de Matanzas]. Repositorio Institucional REIN, de la Universidad de Matanzas.

Pujolás Maset, P. (2009, 5-9 octubre). Aprendizaje cooperativo y educación inclusiva: Una forma práctica para que puedan aprender juntos alumnos diferentes [ponencia]. VI Jornadas de Cooperación Educativa con Iberoamérica sobre Educación Especial e Inclusión Educativa, Antigua, Guatemala.

Rodney-Rodríguez, Y. & García-Leyva, M. (2014). Estudio histórico de la violencia escolar. Varona Revista Científico Metodológica, (59), 41-49.

Soler Zamora, L. Y. (2020). La inclusión socio educativa de los educandos con trastornos de conducta que transitan por la Escuela de Formación Integral [tesis de maestría no publicada, Universidad de Matanzas].

Téllez Rojas, M. A., Molina Pérez, I. & Álvarez Gómez, A. M. (2019). La exclusión social una revisión desde una perspectiva psicosocial. Alternativas Psicológicas, 43, 145-158. https://alternativas.me/attchiments/article/220

UNESCO. (2020). Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2020: Inclusión y educación: todos y todas sin excepción. Equipo del Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo- UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374817

Villalobos, B., Carrasco, C., López, V., Bilbao, M. A., Morales, M., Ortiz, S., Olavarría, D., Ascorra, P. & Ayala del Castillo, A. (2014). Inclusión y violencia: Prevalencia de victimización entre pares en estudiantes que participan en Programas de Integración Escolar. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(2), 161-178. http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol8-num2/art8.pdf

How to Cite

Massó Salazar, L., Oquendo Llorente, V., & Muñoz Alfonso, M. E. (2023). School violence in the context of inclusive education for students with behavioral disorders. Psicoespacios, 17(30), 1–13. https://doi.org/10.25057/21452776.1491

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-04-19

Altmetric

Crossref Cited-by logo
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views