Theoretical approach to a model for the evaluation of the impact and quality of the supervise internships in Psychology in a university institution
DOI:
https://doi.org/10.25057/21452776.1495Keywords:
Service-Learning Model, Human Talent Training in Health, Impact Evaluation, Quality of Health ServicesAbstract
The Service-Learning model is defined as the link established between educational institutions and other organizations, with the purpose of training human talent in the health area or between educational institutions, when at least one of them has clinic scenarios of health practice. Currently, the impact of the Service-Learning relationship on the practices carried out by psychology students is unknown, an aspect necessary to modify elements related to the provision of the health service and to improve the training of human talent in the health area in the programs of psychology. In this sense, it becomes a relevant element to know the impact that health programs have on all the people who are an integral part of the Service-Learning model, both in its administrative and training aspects, as well from the beneficiaries. The current article describes the current regulations that relate to and support the implementation of the Service-Learning model and describes in detail each of the indicators necessary to assess the impact and quality of the Service-Learning relationship in the four populations involved in its development committee Service-Learning, supervisors, students and patients.
Author Biographies
Margarita María Marín Marín, Institución Universitaria de Envigado
Magíster en neuropsicología y educación, Universidad Internacional de La Rioja, España
Magíster en psicobiologia y neurociencia cogintiva, Universidad de Barcelona, España
Psicóloga, Universidad Antonio Nariño, Colombia
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3735-6716
Correo electrónico: mmmarin@correo.iue.edu.co
Hernán Darío Lotero Osorio, Institución Universitaria de Envigado
Doctor en psicología, Universidad San Buenaventura, Medellín, Colombia.
Magíster en psicoterapia, Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.
Psicólogo, Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1432-3199
Correo electrónico: hernandario.lotero@gmail.com
Luis Felipe Navarro Arboleda , Institución Universitaria de Envigado
Magíster en estudios políticos, Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia
Psicólogo, Universidad San Buenaventura, Medellín, Colombia
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6322-8833
Correo electrónico: lfnavarro@correo.iue.edu.co
References
Acquadro Maran, D., Craveri, L., Tirassa, M. & Begotti, T. (2019). Service-Learning in Courses of Psychology: An Experience at the University of Turin. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 23(3), 175-185.
Benatuil, D. & Laurito, J. (2015). El rol de las prácticas profesionales supervisadas en una muestra de estudiantes de psicología de una universidad de gestión privada argentina. Psiencia. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 7(2), 397-410
Castañeda-Quirama, L. T. & Velásquez-Castrillón, J. A. (2021). Supervisión clínica en las prácticas profesionales de psicología. Catálogo Editorial, 1(145), 133-142. https://journal.poligran.edu.co/index.php/libros/article/view/2826
Congreso de la República de Colombia. (1992) Ley 30 de 1992. http://www.legal.unal.edu.co/rlunal/home/doc.jsp?d_i=34632
Congreso de la República de Colombia. (1993). Ley 100 de 1993. https://oig.cepal.org/sites/default/files/colombia_-_ley_100.pdf
Congreso de la República de Colombia. (2001). Ley 715 de 2001. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86098_archivo_pdf.pdf
Congreso de la República de Colombia. (2006). Ley 1090 de 2006. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=66205
Congreso de la República de Colombia. (2007). Ley 1164 de 2007. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/LEY%201164%20DE%202007.pdf
Congreso de la República de Colombia. (2008). Ley 1266 de 2008. https://www.redjurista.com/Documents/ley_1266_de_2008_congreso_de_la_republica.aspx#/
Congreso de la República de Colombia. (2013). Ley 1616 de 2013. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/ley-1616-del-21-de-enero-2013.pdf
Congreso de la República de Colombia. (2020). Ley 2015 de 2020. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=105472
Corominas Estrella, R. A. & García Fernández, C. M. (2010). Hilando experiencias y miradas sobre las prácticas profesionales de la carrera de Psicología. Tendencias y Retos, (15), 149-163.
Daset, L. R. & Cracco, C. (2013). Psicología basada en la evidencia: algunas cuestiones básicas y una aproximación a través de una revisión bibliográfica sistemática. Ciencias Psicológicas 7(2), 209-220. https://doi.org/10.22235/cp.v7i1.53
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2002). Decreto 1527 de 2002. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-86072_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2019). Decreto 1330 de 2019. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-387348_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2021). Resolución 021795 de 2020. https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Resoluciones/402045:Resolucion-021795-de-19-de-noviembre-de-2020
Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (1996). Decreto 190 de 1996. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/DECRETO%200190%20DE%201996.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (1999). Resolución 1995 de 1999. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/RESOLUCI%C3%93N%201995%20DE%201999.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2000). Resolución 3374 de 2000. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/Resoluci%C3%B3n_3374_de_2000.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2003). Acuerdo 003 de 2003. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/TH/modelo-evaluacion-docencia-servicio-consenso-men-ddths-despacho.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2006). Resolución 1448 de 2006. https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/resolucion_minproteccion_1448_2006.htm
Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2010). Decreto 2376 de 2010. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=76013#:~:text=El%20presente%20decreto%20tiene%20por,pr%C3%A1ctica%20o%20la%20naturaleza%20jur%C3%ADdica
Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2013). Resolución 5521 de 2013. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resoluci%C3%B3n%205521%20de%202013.PDF
Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2016). Decreto 780 de 2016. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Decreto%200780%20de%202016.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2017). Resolución 839 de 2017. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resolucion%20No%20839%20de%202017.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2019). Resolución 2654 de 2019. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-86072_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2019). Resolución 3100 de 2019. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resoluci%C3%B3n%20No.%203100%20de%202019.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2021). Acuerdo 00273 de 2021. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/TH/acuerdo-273-de-2021.pdf
Niño-Martínez Castro, C. & De la Macorra Barroso, M. A. (2013). Guía para el Seguimiento y Evaluación de Proyectos Sociales. Project Concern International México.
Sandín-Vásquez, M. & Sarria-Santamera, A. (2008). Evaluación de impacto en salud: valorando la efectividad de las políticas en la salud de las poblaciones. Revista Española de Salud Pública, 82(3), 261-272.
Shapiro J. & Schiermer, D. C. (1993). Clinical training of psychologists in family practice settings: an examination of special issues. Famiy Medicine Home, 25(7), 443-446.
Vélez Toro, E. (2015). La supervisión grupal en la formación del psicólogo en las prácticas profesionales. Panorama, (12), 24-32. https://revia.areandina.edu.co/index.php/Ll/article/view/448
How to Cite
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Institución Universitaria de Envigado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |