Theoretical approach to a model for the evaluation of the impact and quality of the supervise internships in Psychology in a university institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.1495

Keywords:

Service-Learning Model, Human Talent Training in Health, Impact Evaluation, Quality of Health Services

Abstract

The Service-Learning model is defined as the link established between educational institutions and other organizations, with the purpose of training human talent in the health area or between educational institutions, when at least one of them has clinic scenarios of health practice. Currently, the impact of the Service-Learning relationship on the practices carried out by psychology students is unknown, an aspect necessary to modify elements related to the provision of the health service and to improve the training of human talent in the health area in the programs of psychology. In this sense, it becomes a relevant element to know the impact that health programs have on all the people who are an integral part of the Service-Learning model, both in its administrative and training aspects, as well from the beneficiaries. The current article describes the current regulations that relate to and support the implementation of the Service-Learning model and describes in detail each of the indicators necessary to assess the impact and quality of the Service-Learning relationship in the four populations involved in its development committee Service-Learning, supervisors, students and patients.

Author Biographies

Margarita María Marín Marín, Institución Universitaria de Envigado

Magíster en neuropsicología y educación, Universidad Internacional de La Rioja, España

Magíster en psicobiologia y neurociencia cogintiva, Universidad de Barcelona, España

Psicóloga, Universidad Antonio Nariño, Colombia

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3735-6716

Correo electrónico: mmmarin@correo.iue.edu.co

 

Hernán Darío Lotero Osorio, Institución Universitaria de Envigado

Doctor en psicología, Universidad San Buenaventura, Medellín, Colombia.

Magíster en psicoterapia, Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Psicólogo, Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1432-3199

Correo electrónico: hernandario.lotero@gmail.com

 Luis Felipe Navarro Arboleda , Institución Universitaria de Envigado

Magíster en estudios políticos, Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia

Psicólogo, Universidad San Buenaventura, Medellín, Colombia

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6322-8833

Correo electrónico: lfnavarro@correo.iue.edu.co

References

Acquadro Maran, D., Craveri, L., Tirassa, M. & Begotti, T. (2019). Service-Learning in Courses of Psychology: An Experience at the University of Turin. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 23(3), 175-185.

Benatuil, D. & Laurito, J. (2015). El rol de las prácticas profesionales supervisadas en una muestra de estudiantes de psicología de una universidad de gestión privada argentina. Psiencia. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 7(2), 397-410

Castañeda-Quirama, L. T. & Velásquez-Castrillón, J. A. (2021). Supervisión clínica en las prácticas profesionales de psicología. Catálogo Editorial, 1(145), 133-142. https://journal.poligran.edu.co/index.php/libros/article/view/2826

Congreso de la República de Colombia. (1992) Ley 30 de 1992. http://www.legal.unal.edu.co/rlunal/home/doc.jsp?d_i=34632

Congreso de la República de Colombia. (1993). Ley 100 de 1993. https://oig.cepal.org/sites/default/files/colombia_-_ley_100.pdf

Congreso de la República de Colombia. (2001). Ley 715 de 2001. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86098_archivo_pdf.pdf

Congreso de la República de Colombia. (2006). Ley 1090 de 2006. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=66205

Congreso de la República de Colombia. (2007). Ley 1164 de 2007. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/LEY%201164%20DE%202007.pdf

Congreso de la República de Colombia. (2008). Ley 1266 de 2008. https://www.redjurista.com/Documents/ley_1266_de_2008_congreso_de_la_republica.aspx#/

Congreso de la República de Colombia. (2013). Ley 1616 de 2013. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/ley-1616-del-21-de-enero-2013.pdf

Congreso de la República de Colombia. (2020). Ley 2015 de 2020. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=105472

Corominas Estrella, R. A. & García Fernández, C. M. (2010). Hilando experiencias y miradas sobre las prácticas profesionales de la carrera de Psicología. Tendencias y Retos, (15), 149-163.

Daset, L. R. & Cracco, C. (2013). Psicología basada en la evidencia: algunas cuestiones básicas y una aproximación a través de una revisión bibliográfica sistemática. Ciencias Psicológicas 7(2), 209-220. https://doi.org/10.22235/cp.v7i1.53

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2002). Decreto 1527 de 2002. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-86072_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2019). Decreto 1330 de 2019. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-387348_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2021). Resolución 021795 de 2020. https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Resoluciones/402045:Resolucion-021795-de-19-de-noviembre-de-2020

Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (1996). Decreto 190 de 1996. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/DECRETO%200190%20DE%201996.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (1999). Resolución 1995 de 1999. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/RESOLUCI%C3%93N%201995%20DE%201999.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2000). Resolución 3374 de 2000. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/Resoluci%C3%B3n_3374_de_2000.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2003). Acuerdo 003 de 2003. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/TH/modelo-evaluacion-docencia-servicio-consenso-men-ddths-despacho.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2006). Resolución 1448 de 2006. https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/resolucion_minproteccion_1448_2006.htm

Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2010). Decreto 2376 de 2010. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=76013#:~:text=El%20presente%20decreto%20tiene%20por,pr%C3%A1ctica%20o%20la%20naturaleza%20jur%C3%ADdica

Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2013). Resolución 5521 de 2013. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resoluci%C3%B3n%205521%20de%202013.PDF

Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2016). Decreto 780 de 2016. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Decreto%200780%20de%202016.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2017). Resolución 839 de 2017. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resolucion%20No%20839%20de%202017.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2019). Resolución 2654 de 2019. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-86072_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2019). Resolución 3100 de 2019. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resoluci%C3%B3n%20No.%203100%20de%202019.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2021). Acuerdo 00273 de 2021. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/TH/acuerdo-273-de-2021.pdf

Niño-Martínez Castro, C. & De la Macorra Barroso, M. A. (2013). Guía para el Seguimiento y Evaluación de Proyectos Sociales. Project Concern International México.

Sandín-Vásquez, M. & Sarria-Santamera, A. (2008). Evaluación de impacto en salud: valorando la efectividad de las políticas en la salud de las poblaciones. Revista Española de Salud Pública, 82(3), 261-272.

Shapiro J. & Schiermer, D. C. (1993). Clinical training of psychologists in family practice settings: an examination of special issues. Famiy Medicine Home, 25(7), 443-446.

Vélez Toro, E. (2015). La supervisión grupal en la formación del psicólogo en las prácticas profesionales. Panorama, (12), 24-32. https://revia.areandina.edu.co/index.php/Ll/article/view/448

How to Cite

Marín Marín, M. M., Lotero Osorio, H. D., & Navarro Arboleda ,  Luis F. (2023). Theoretical approach to a model for the evaluation of the impact and quality of the supervise internships in Psychology in a university institution. Psicoespacios, 17(30), 1–14. https://doi.org/10.25057/21452776.1495

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-05-05

Issue

Section

Reflections

Altmetric

Crossref Cited-by logo
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views