Learning, identity and coexistence: meanings constructed by students from an experience of theater applied to education
DOI:
https://doi.org/10.25057/21452776.1525Keywords:
Applied Theather, meaning construction, identity, convivium, learningAbstract
This article reports on a research study that aimed to understand the meanings constructed by Psychology students regarding their experience of applied theater in education during the Personality Theories course at the Pontifical Bolivarian University in Medellin, Colombia. The study adopted a post-rationalist psychology as its theoretical framework and employed a qualitative approach with a narrative methodology. A mixed technique was designed, which included free narration and self-analysis based on dramaturgical/narrative elements, in order to recognize the experience of applied theater and identify the dramatic elements of the students' experience. The information was synthesized into matrices of qualitative analysis, which allowed for the identification of three emergent categories that account for the findings: learning, identity, and coexistence. It was found that the meanings were related to the learning experience, the questioning and configuration of one's own identity, and the encounter that entails a theatrical creation and its staging before an audience. It is concluded that post-rationalist psychology enables reflection on the human experience and that applied theater serves as a space for self-construction of the individual.
Author Biographies
Sebastián Barrientos Lezcano, Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO
Psicología. Universidad Pontificia Bolivariana. Colombia
Magíster en Psicopedagogía. Universidad Pontificia Bolivariana. Colombia
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7835-5464
Correo electrónico: sebas.b.lezcano@gmail.com
César Augusto Cadavid Valderrama, Politécnico Jaime Isaza Cadavid y Secretaría de educación de Medellín.
Licenciado en educación básica con énfasis en educación física, recreación y deporte. Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid, Colombia
Magíster en ciencias de la educación. Universidad de San Buenaventura, Colombia
Doctor en ciencias de la educación. Universidad de San Buenaventura, Colombia
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1013-1920
Correo electrónico: ccadavidvalderrama@gmail.com
References
Álvarez Domínguez, P. & Martín López, A. (2016). El teatro como herramienta didáctica en la enseñanza de la Historia de la Educación Contemporánea. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 10(1), 41-51. https://idus.us.es/handle/11441/49476
Arias Cardona, A. M. & Alvarado Salgado, S. V. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. CES Psicología, 8(2), 171-181. https://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/3022
Aronsohn, S. (2001). Vittorio Guidano en Chile. Universidad Academia de Humanismo Cristiano-Sociedad Chilena de Terapia Posracionalista.
Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1(1). 1-10.
Claxton, G. (2001). Aprender. El reto del aprendizaje continuo. Paidós.
Díaz Barriga Arceo. F. & Hernández Rojas, G. (1999). Constructivismo y aprendizaje significativo. En F. Díaz Barriga Arceo & G. Hernández Rojas (aut.), Estrategias docentes para un aprendizaje significativo (pp. 13-33). Mc Grawl Hill.
Dubatti, J. (2012). Filosofía del teatro en Argentina. Artes la Revista, 11(18), 9-33. https://n9.cl/c9nky
Dubatti, J. (2015). Convivio y tecnovivio: el teatro entre infancia y babelismo. Revista Colombiana de las Artes Escénicas, 9, 44-54. http://190.15.17.25/artescenicas/downloads/artesescenicas9_5.pdf
Dubatti, J. (2016). Teatro-Matriz y Teatro Liminal: la liminalidad constitutiva del acontecimiento teatral. Cena, (19), 80-95. https://doi.org/10.22456/2236-3254.65486
Feldman, C. F. (1990). El pensamiento a partir del lenguaje: la construcción lingüística de las representaciones cognitivas. En H. Haste y J. Bruner (comp.), La elaboración del sentido: la construcción del mundo por el niño (pp. 125-138). Paidós.
Gleason Rodríguez, M. A. & Rubio, J. E. (2020). Implementación del aprendizaje experiencial en la universidad, sus beneficios en el alumnado y el rol docente. Revista Educación, 44(2), 279-298. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.40197
Guidano, V. F. (1994). El sí-mismo en proceso: Hacia una terapia cognitiva posracionalista. Paidós.
Guidano, V. F. & Quiñones, Á. (2001). El modelo cognitivo postracionalista: hacia una reconceptualización teórica y clínica. Desclée de Brouwer.
Matienzo, R. (2020). Evolución de la teoría del aprendizaje significativo y su aplicación en la educación superior. Dialektika: Revista de Investigación Filosófica y Teoría Social, 2(3), 17-26. https://journal.dialektika.org/ojs/index.php/logos/article/view/15
Moltedo, A. (2008). La evolución de la obra y el modelo de Vittorio Guidano: Notas histórico-biográficas. Revista de Psicología, 17(1), 65-85. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2008.17142
Motos, T. (2013). Psicopedagogía de la dramatización. Universidad de Valencia, 1(1), 1-36. http://www.postgradoteatroeducacion.com/wp-content/uploads/2013/11/Piscopedagogia-de-la-dramatizaci%C3%B3n-Tom%C3%A1s-Motos.pdf
Motos-Teruel, T. & Navarro-Amorós, A. (2012). Estrategias del Teatro del Oprimido para la formación permanente del profesorado. Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(9), 619-635. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3579
Oneto Lagomarsino, L. & Moltedo Perfetti, A. (2002). Las Organizaciones de Significado Personal de Vittorio Guidano: Una llave explicativa de la experiencia humana. Revista Psicoperspectivas, 1, 83-92.
Ortiz Granja, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia: Colección de Filosofía de la Educación, 19(2), 93-110. https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.04
Restrepo Gallego, B. (2014). Reflexiones sobre educación, ética y política. Fondo Editorial Universidad EAFIT.
Roselli, N. D. (2011). Teoría del aprendizaje colaborativo y teoría de la representación social: convergencias y posibles articulaciones. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 2(2), 173-191. https://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/238
Sánchez-Gala, M. D. (2007). La dramatización en Educación Primaria como eje del aprendizaje lúdico-creativo [tesis de doctorado, Universidad de Málaga]. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga-Riuma. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/2649
Serrano González-Tejero, J. M. & Pons Parra, R. M. (2011). El constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación. Revista electrónica de investigación educativa, 13(1), 1-27. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607-40412011000100001&script=sci_abstract&tlng=pt
Stanislavsky, C. (2007). Un actor se prepara (1.a ed.). Editorial Skla.
Stanislavsky, C. (2011). La construcción del personaje (B. Fernández, trad.). Alianza Editorial.
Urrego Arango, E. M.; Gaviria Piedrahita, L. O. & López Fernández, J. D. (2020). El teatro en la enseñanza de la psicología. Una apuesta desde el modelo pedagógico integrado de la Universidad Pontificia Bolivariana (Medellín-Colombia). En P. Membiela, M. A. Cebreiros & M. Vidal (ed.), Perspectivas docentes en la educación superior (pp. 221-226). Educación editora.
How to Cite
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Institución Universitaria de Envigado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |