Child narrative and expression of the affective link

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.21

Keywords:

Bonding, subjective reality, self-reference, experience, meaning, intersubjective relationship

Abstract

In the child field, narration is slightly different from the adult field, citing Bruner, "knowing is an active process”, in which not only emotion and meanings are engaged, but also the relational figures, those which are as representative for the child as to enable him/her to launch confidently to experiment and discover his/her reality. It is, therefore, a highly responsible labor to allow the transition of narrative in children through different manifestations, only these will allow the path of construction of him/herself, of his/her being in the world, of his/he reality.

Author Biography

Paola Andrea Acevedo Toro, Institución Universitaria de Envigado, Colombia

Psicóloga, Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia

Especialista en Psicología Clínica, Universidad del Norte, Colombia

Magister en Psicología, Universidad del Norte, Colombia

Docente Facultad de Ciencias Sociales, Institución Universitaria de Envigado, Colombia

Docente Universidad de Antioquia, Colombia

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1503-5532

Correo electrónico: paola.acevedo@gmail.com

References

Barrio, C., Almeida, A.,Meulen, K., Barrios, A., Gutiérrez, H. (2003). Representaciones acerca del maltrato entre iguales, atribuciones emocionales y percepción de estrategias de cambio a partir de un instrumento narrativo. Infancia y aprendizaje, volumen 26 número 1. Pág 63-78.

Bruner, J. (1991). Actos del significado. Cambridge. Universidad de Harvard. 1991

Guidano, V. (1994). El sí-mismo en proceso. Hacia una terapia cognitiva post-racionalista. Ed. Paidós, 1994.

Martínez Rodríguez, M. (1997). El desarrollo de la habilidad narrativa: estudio empírico sobre la narración en niños en edad escolar, departamento: Psicología experimental programa de doctorado: procesos, teorías, paradigmas y métodos en Psicología: desarrollo histórico y estado actual. Universidad de Sevilla, Recuperado desde http://www.cibernetia.com/tesis_es/psicologia/psicologia_experimental/procesos_mentales/4.

Ruiz, A.(2004). Fundamentos teóricos del enfoque Post-Racionalista. Instituto de Terapia Cognitiva INTECO, Recuperado desde http://www.inteco.cl/articulos/001/texto_esp.htm

How to Cite

Acevedo Toro, P. A. (2009). Child narrative and expression of the affective link. Psicoespacios, 3(3), 21–26. https://doi.org/10.25057/21452776.21

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

es

Published

2009-12-22

Altmetric

Crossref Cited-by logo
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views