Fomentation of the deep learning from practices of teaching in some faculties of an institution of higher education in Medellin, Colombia

Authors

  • Olena Klimenko Institución Universitaria de Envigado, Colombia https://orcid.org/0000-0002-8411-1263
  • Hernando Alberto García Jiménez Universidad Cooperativa de Colombia, Medellín, Antioquia
  • Berta Lucia Ramírez Universidad Cooperativa de Colombia, Seccional Envigado, Antioquia
  • Nubia Amparo Muñoz Universidad Cooperativa de Colombia, Seccional Envigado, Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.297

Keywords:

teaching practice, learning approaches, implicit conceptions

Abstract

Abstract

The article presents partial results of the research that was oriented to explore the characteristics of the teaching practices of university teachers in various faculties of the University Cooperative of Colombia, Medellin, from the point of view of fomentation of the deep approach of learning in students.  The methodology of this study has descriptive level and quantitative approach. The population of the present study accounted for students of faculties of psychology, dentistry, law, medicine, administrative sciences and education of the Cooperative University of Colombia, Medellin. According to data obtained only there are two categories of teaching practices that got high scores: planning and strategies of emotional and motivational mediation, which means that only in these two categories the deep learning fomented adequately in all faculties. In the rest of the categories as environment in the classroom, evaluation strategies, strategies of cognitive mediation and teaching resources the average score shows a need for significant improvements.

Author Biographies

Olena Klimenko, Institución Universitaria de Envigado, Colombia

Psicóloga, Universidad Lomonosov, Moscú, Rusia

Magister en Ciencias Psicológicas, Universidad Lomonosov, Moscú, Rusia

Magister en Ciencias Sociales, Universidad de Antioquia, Colombia

Doctora en psicología educativa, Atlantic International University, USA

Doctoranda en Psicopedagogía, Universidad Católica de Argentina, Buenos Aires

Docente tiempo completo, Programa de psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Institución Universitaria de Envigado. Colombia

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8411-1263

Correo electrónico: olenak45@gmail.com

 

Hernando Alberto García Jiménez, Universidad Cooperativa de Colombia, Medellín, Antioquia

Psicólogo, Universidad Cooperativa de Colombia, Sede Envigado, Antioquia

Especialista en Gerencia Educativa y Proyectos y Psicología Clínica, Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia

Candidato a Magister en Educacion, Universidad Cooperativa de Colombia

Docente Universidad Cooperativa de Colombia, Medellín, Antioquia

hernando.garcia@campusucc.edu.co

Berta Lucia Ramírez, Universidad Cooperativa de Colombia, Seccional Envigado, Antioquia

Psicóloga, Universidad Cooperativa de Colombia, Seccional Envigado, Antioquia

Correo electrónico: bramirez@hotmail.com

Nubia Amparo Muñoz, Universidad Cooperativa de Colombia, Seccional Envigado, Antioquia

Psicóloga, Universidad Cooperativa de Colombia, Seccional Envigado, Antioquia

Correo electrónico: nmunoz@hotmail.com

References

Biggs, J. (1999). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea S.A. Ediciones.

Bono, A. (2010). Los docentes como engranajes fundamentales en la promoción de la motivación de sus estudiantes. Revista Iberoamericana de educación. N 5442, p.1-19. Disponible en http://www.rieoei.org/deloslectores_bbdd.php?id_tema=52

Charcos, P. (1996). Los Trotacuentos; La Ruta Gutenberg. Revista Cuadernos de Pedagogía Nº 246, Madrid: Albacete, p. 32-34.

Clevelend-Innes, M., Emes, C. (2005). Social and academic interaction in higher educational contexts and the effect on deep learning. NASPA Journal, 42(2), 241-262.

García, A. (2000). Estudio de enfoques de aprendizaje en estudiantes de Magisterio y Psicopedagogía. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa y Psicopedagógica. N 6-3(2), 109-126.

Henao, O. (2001) Competencia lectora de los alumnos de educación básica primaria: una evaluación de escuelas públicas de Medellín. Revista Interamericana de Bibliotecología. 24 (1), 45-6. Recuperado el 27 de octubre del 2007 desde http://bibliotecologia.udea.edu.co/revinbi/Numeros/index.htm

Hernández, F., Rodríguez, M., Ruiz, E., Esquivel, J. (2010). Enfoques de aprendizaje en alumnos universitarios de la titulación de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte de España y México. Revista Iberoamericana de Educación, N 53/7, p. 1-11.

Kember, D., (1997). A reconceptualisation of the research into university academic ́s concetions of teaching. Learning and instruction, 7, (3), pp. 255-275.

Mateos, M., Pérez, M., (2006). El cambio de las concepciones de los alumnos sobre el aprendizaje. En Pozo, J., Scheuer, N., Pérez, M., Mateos, M., Martin, E., Cruz de la, M. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Editorial Grao, de IRIF, S.L. p. 401-417.

Morín, E. (2001). La mente bien ordenada: repensar la reforma, reformar el pensamiento. Barcelona: Seix Barral.

Montesdeoca, A. (2008). Y...aquí seguimos. Intervención en la cuarta sesión del I Ciclo Complejidad y Modelo Pedagógico. Organizado por el Comité de Educación para una Sociedad Compleja del Centro UNESCO de la Comunidad de Madrid con la colaboración del Ministerio de Educación, Asuntos Sociales y Deportes, Madrid, http://www.tendencias21.net/ciclo/index.php?action=article&numero=19

Pérez, M., Pozo, J., Rodríguez, B., (2003). Concepciones de los estudiantes universitarios sobre el aprendizaje. En Monereo, C., Pozo, J., (ed). La universidad ante la nueva cultura educativa. Madrid: Síntesis.

Pozo, J., Scheuer, N., Pérez, M., Mateos, M., Martin, E., Cruz de la, M. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Editorial Grao, de IRIF, S.L.

Pozo, J., Postigo, Y. (2000). Los procedimientos como contenidos escolares. Uso estratégico de la información. Barcelona: Edebé.

Pozo, J., Monereo, C., Castelló, M. (2001). El uso estratégico del conocimiento. En Coll, C., Palacios, J., Marchesi, A. (ed). Psicología de la Educación escolar. Madrid: Alianza.

Salazar, M. (2008). Elementos pedagógicos para la educación Primaria en áreas rurales. FUNDARCO. Disponible en http://www.pedagogica.edu.co/storage/rce/articulos/2_4ens.pdf.

Salas, R. (1998). Enfoquesde aprendizaje entre estudiantes universitarios. Estudios Pedagógicos, N 24, p. 59-78. Disponible en http://mingaonline.uach.cl/scielo.php?pid=S0718-07051998000100005&script=sci_arttext

Ramírez, A. (2005). Reseña de "Estrategias docentes para un aprendizaje significativo”de Frida Díaz Barriga Arceo y Gerardo Hernández Rojas. Revista Tiempo de Educar, Vol 6, N 12, pp. 397-403

Richardson, J. (1994). Cultural specificity of approaches to studying in higher education: a literatura survey. British Education, 27, 449-468.

Valle, A., Gonzales, R., Núñez, J., Suarez, J., Piñero, I., Rodríguez, S. (2000). Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios. Revista Psicothema, Vol 12, N 3, pp. 368-375. Disponible en http://www.ijpsy.com/volumen8/num3/213/estrategias-de-aprendizaje-y-rendimiento-ES.pdf

Wilber, K., Bohm, D., Pribram, K., Capra, F., Ferguson, M., Weber, R. (2004). El paradigma holográfico. Una exploración en las fronteras de la ciencia. Barcelona: Editorial Kairós

How to Cite

Klimenko, O., García Jiménez, H. A., Ramírez, B. L., & Muñoz, N. A. (2014). Fomentation of the deep learning from practices of teaching in some faculties of an institution of higher education in Medellin, Colombia. Psicoespacios, 8(12), 127–154. https://doi.org/10.25057/21452776.297

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

es

Published

2014-06-22

Altmetric

Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views