Main manifestations of the academic stress in students from the Medicine career from the´´ Once de Noviembre´´ University Cabinda, Angola
DOI:
https://doi.org/10.25057/21452776.305Keywords:
stress, academic stress, psychological state stressing situations, confronting strategiesAbstract
The present research work is part of the adapting procedure of an instrument to evaluate the academic stress in the Angolan contest with students from the Medicine career from the ´´Onze de novembro´´University Cabinda, Angola. A pilot study was carried out as an initial procedure from the directives for the translation and adaptation of tests established by the International Test Commission. The sample was established by 42 students from different academic years by means of probabilistic sampling. Among the main results the linguistic and cultural adaptation of the instrument is highlighted. The manifestations of academic stress in the students investigated are verified which warrant the relevance of the results in the studied context. Some differences associated to genre, age and academic year are observed. The stressing situations that predominate are identified, as well as the symptoms and most frequent confronting strategies
Author Biographies
Zaida Nieves Achón, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba
Lic en Psicología, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba
Magíster en Ciencias Pedagógicas, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba
Dra. en Ciencias Pedagógicas, Institución: Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba
Docente Titular en Facultad de Psicología, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1184-8085
Correo electrónico: zaidana@uclv.edu.cu
Idania Otero Ramos, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Cuba
Lic en Psicología, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Cuba
Magíster, Pedagogía, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Cuba
Dra. en Ciencias Pedagógicas, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Cuba
Docente titular en Facultad de Psicología, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Cuba
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8369-1091Correo electrónico: idaniao@uclv.edu.cu
Catarina Mabiala Futi, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba
Lic. Psicología de la Educación en Instituto Superior de Ciencias de la Educacion, Universidad Agostinho Neto. Provincia de Cabinda/ Angola
MSc. en Psicopedagogía, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Facultad de Psicología, Cuba
Correo electrónico: catarina@uclv.cu
Homera Malonda Uola Guimbi, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba
Lic. Pedagogía en Instituto Superior de Ciencias de la Educación. Universidad Agostinho Neto. Provincia de Cabinda/Angola
MSc. en Psicopedagogía, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Facultad de Psicología, Cuba
Correo electrónico: homera@uclv.cu
References
Barraza Macías, Arturo (2003). El estrés académico en los alumnos de postgrado de la Universidad Pedagógica de Durango, Guadalajara, Memoria electrónica del VII Congreso Nacional de Investigación Educativa.
Barraza, A. (2005). El estrés académico de los alumnos de Educación Media Superior. Hermsollo. Memoria electrónica del VIII Congreso Nacional de Investigación Educativa.
Barraza Macías, A.(2006). Un modelo conceptual para el estudio del estrés académico, Revista Electrónica de Psicología Iztacala, Vol. 9, (3): 110-12
Barraza Macías, A.(2007). El estrés de examen. Revista Psicologia Cientifica, 9(61). Disponible en: http://www.psicologiacientifica.com/bv/psicologia-306-1-el-estres-de-examen.html
Barraza Macías, Arturo (2007). Estrés académico. Un estado de la cuestión, disponible en la Biblioteca Virtual de Psicologia científica.com
Hernández, J., Polo, A., Pozo. C. (1996). Inventario de Estrés Académico. Servicio de Psicología Aplicada. U.A.M.
Jiménez M. y Nieves, Z. (2013). Adaptación y validación del Inventario SISCO del Estrés Académico a la población universitaria cubana. Proyecto de investigación en desarrollo. Santa Clara: UCLV.
Fernández E. y Nieves, Z. (2013). Adaptación y validación del Instrumento Valoración enfoques de aprendizaje R-SPQ-2F a la población universitaria cubana. Proyecto de investigación en desarrollo. Santa Clara: UCLV.
Fisher, S. (1984). Stress and perception of control. London: Lawrence Erlbaum.
Fisher, S. (1986). Stress in academic life. Mental assembly line.
Guillén, A. y Nieves, Z., (2009). Diagnóstico de la calidad del aprendizaje en los alumnos que cursan la carrera de psicología en la modalidad semipresencial. Tesis de Maestría no publicada. Santa Clara. UCLV.
Lazarus, R. &. (1986). Stress, appraisal and coping. New York: Springer.
Namalyongo, A., Nieves Z. (2011). Factores de riesgo y vulnerabilidad al estrés en estudiantes universitarios. Tesis de Maestría no publicada. Santa Clara. CLV.
Nieves, Z., Herrera, L. F. y Molerio, O. (2009). La Universidad: un espacio imprescindible para el fomento de salud. Habana: Universidad de la Habana. ISBN 978-959-250-382-3.
Noda, D., Pérez, M, Nieves, Z. (2009). Propuesta de estrategia de Orientación Educativa para Detención y Atención de estudiantes con factores de riesgo en la modalidad presencial de la Educación Superior. Tesis de Diplomado.
Martín, M. y J. Grau en González F. (2007). Instrumentos de Evaluación Psicológica. Cuidad de la Habana: Editorial Ciencias Médicas.
Muñiz, J., Elosua, P. y Hambleton, K. (2013). Directrices para la traducción y adaptación de los tests: segunda edición. Psicothema 2013, Vol. 25, No. 2, 151-157 doi: 10.7334/psicothema2013.24. ISSN 0214 -9915 CODEN PSOTEG. www.psicothema.com
Polo, A. H. (1996). Evaluación del Estrés Académico en Estudiantes Universitarios. Revista Ansiedad y Estrés, (2): 159-172.
Polo, A., Hernández, J.M., Poza, C. (1994). Evaluación del estrés académico en estudiantes universitarios. Universidad Autónoma de Madrid.
Vygotsky, S. L. (1984). Obras completas. Tomo V. Fundamentos de defectología. La Habana: Pueblo y Educación.
Viñas Poch, F., Caparrós Caparrós, B. (2000). Afrontamiento del período de exámenes y sintomatología somática autoinformada en un grupo de estudiantes universitarios. Psicología.com, Vol. 4, (1).
How to Cite
Downloads
Languages:
esDownloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Psicoespacios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |