Promotion of the cognitive component of creative capacity through the methodology of formulation of investigation questions
DOI:
https://doi.org/10.25057/21452776.308Keywords:
creative ability, research questions, fluency, flexibility, originality, elaborationAbstract
The article presents results of research whose objective was to analyze the impact of the programme aimed at the development of the cognitive component of creative ability through the formulation of research questions in the scores of the test creates obtained by children of 11 to 13 years of age. Used quantitative methodology with pretest posttest design with the group of 15 children aged between 11 and 13. CREA cognitive measurement test was used as an instrument. As a independent variable was used the programme "Learning to make questions", designed for the present study, which includes activities that will develop the thinking skills like flexibility, originality and fluidity through the formulation of "good" research questions in different contexts, allowing the approach to knowledge beyond the explicit or common. The results of the study showed a significant increase in scores for children in the posttest, which allows to propose that the activities proposed in the designed program point to the cognitive component of creative capacity building. However, for a greater validity of results is recommended replicate the research in a larger sample.
Author Biographies
Olena Klimenko, Institución Universitaria de Envigado, Colombia
Psicóloga, Universidad Lomonosov, Moscú, Rusia
Magister en Ciencias Psicológicas, Universidad Lomonosov, Moscú, Rusia
Magister en Ciencias Sociales, Universidad de Antioquia, Colombia
Doctora en psicología educativa, Atlantic International University, USA
Doctoranda en Psicopedagogía, Universidad Católica de Argentina, Buenos Aires
Docente tiempo completo, Programa de psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Institución Universitaria de Envigado, Colombia
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8411-1263
Correo electrónico: eklimenco@correo.iue.edu.co
Paola Andrea Giraldo Arango, Institución Universitaria de Envigado, Medellín, Colombia
Psicóloga, Programa de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Institución Universitaria de Envigado, Medellín, Colombia
Correo electrónico: paog83@gmail.com
Ana Maria Dereix Restrepo, Institución Universitaria de Envigado, Medellín, Colombia
Psicóloga, Programa de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Institución Universitaria de Envigado, Medellín, Colombia
Correo electrónico: anitadereix@hotmail.com
Wilson Montaño, Fundación Universitaria Luis Amigo, Medellín, Colombia
Licenciado en Pedagogía Reeducativa, Fundación Universitaria Luis Amigo, Medellín, Colombia
Especialista en Gerencia Educativa, Universidad de San Buenaventura, Cartagena, Colombia
Magister en Educación, Universidad Católica de Manizales, Colombia
Doctorando en Educación, Universidad del Rosario, Argentina
Docente tiempo completo Fundación Universitaria Luis Amigo, Medellín, Colombia
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4894-4695
Correo electrónico: wmontano@funlam.edu.co
References
Arnoux, E., Nogueira S. y Silvestri, A (2007). Habilidades metacomprensivas en estudiantes de profesorado: la formulación de preguntas. Folios 25, 81-96, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá. Disponible en http://www.escrituraylectura.com.ar/pedagogia/universitario/investigacion/articulo-folios.pdf
Castellano, H (2007). El pensamiento crítico en la escuela. Buenos Aires: Prometeo Libros
Elder, L., Paul, R. (2002). El arte de formular preguntas esenciales. Editado por Foundation for Critical Thinking, Disponible en http://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-AskingQuestions.pdf
De la Torre, S y Violant, V. (2006). (Coordinación). Comprender y evaluar la creatividad. Vol. 1, Málaga: Ediciones Aljibe.
Klimenko, O. (2008). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI. Revista Educación y educadores. Vol. 11, n. 2, p 191-210.
Klimenko, O. (2010). Incidencia de la implementación de la metodología de aula taller creativo en el fomento de la capacidad creativa en la educación preescolar. Revista Pensando Psicología, vol 6, n. 10., pp.51-74.
Landau, E. (1987). El vivir creativo. Barcelona: Editorial Herber
Pacheco, U. (2003). La inteligencia y el pensamiento creativo: aportes históricos en la educación. Revista Educación,Volumen 27 numero 001, p.17-26, Universidad de costa rica. Recuperado desde http://redalyc.uaemex.mx/pdf/440/44027103.pdf
Penagos, J., Aluni, R. (2000). Creatividad, una aproximación. Recuperado desde http://inteligenciacreatividad.com/recursos/revista-psicologia/revista-psicologia-2/index.htm
Torrance, P. (1997). Educación y capacidad creativa. Madrid: Ed. Marova. Romo, M. (1997) Psicología de la creatividad. Madrid: Editorial Paidós.
Zuleta Araújo, O (2005). La pedagogía de la pregunta. Una contribución para el aprendizaje. Educere, vol. 9, núm. 28, enero-marzo, 2005, pp. 115-119. Recuperado desde http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35602822
Vigotsky, L. (1976). Obras Completas. Tomo 3. Moscú: Editorial Academia de Ciencias pedagógicas de la URSS.
How to Cite
Downloads
Languages:
esDownloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Psicoespacios
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |