Promotion of the cognitive component of creative capacity through the methodology of formulation of investigation questions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.308

Keywords:

creative ability, research questions, fluency, flexibility, originality, elaboration

Abstract

The article presents results of research whose objective was to analyze the impact of the programme aimed at the development of the cognitive component of creative ability through the formulation of research questions in the scores of the test creates obtained by children of 11 to 13 years of age. Used quantitative methodology with pretest posttest design with the group of 15 children aged between 11 and 13. CREA cognitive measurement test was used as an instrument. As a independent variable was used the programme "Learning to make questions", designed for the present study, which includes activities that will develop the thinking skills like flexibility, originality and fluidity through the formulation of "good" research questions in different contexts, allowing the approach to knowledge beyond the explicit or common. The results of the study showed a significant increase in scores for children in the posttest, which allows to propose that the activities proposed in the designed program point to the cognitive component of creative capacity building. However, for a greater validity of results is recommended replicate the research in a larger sample.

Author Biographies

Olena Klimenko, Institución Universitaria de Envigado, Colombia

Psicóloga, Universidad Lomonosov, Moscú, Rusia

Magister en Ciencias Psicológicas, Universidad Lomonosov, Moscú, Rusia

Magister en Ciencias Sociales, Universidad de Antioquia, Colombia

Doctora en psicología educativa, Atlantic International University, USA

Doctoranda en Psicopedagogía, Universidad Católica de Argentina, Buenos Aires

Docente tiempo completo, Programa de psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Institución Universitaria de Envigado, Colombia

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8411-1263

Correo electrónico: eklimenco@correo.iue.edu.co

Paola Andrea Giraldo Arango, Institución Universitaria de Envigado, Medellín, Colombia

Psicóloga, Programa de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Institución Universitaria de Envigado, Medellín, Colombia

Correo electrónico: paog83@gmail.com

Ana Maria Dereix Restrepo, Institución Universitaria de Envigado, Medellín, Colombia

Psicóloga, Programa de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Institución Universitaria de Envigado, Medellín, Colombia

Correo electrónico: anitadereix@hotmail.com

Wilson Montaño, Fundación Universitaria Luis Amigo, Medellín, Colombia

Licenciado en Pedagogía Reeducativa, Fundación Universitaria Luis Amigo, Medellín, Colombia

Especialista en Gerencia Educativa, Universidad de San Buenaventura, Cartagena, Colombia

Magister en Educación, Universidad Católica de Manizales, Colombia

Doctorando en Educación, Universidad del Rosario, Argentina

Docente tiempo completo Fundación Universitaria Luis Amigo, Medellín, Colombia

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4894-4695

Correo electrónico: wmontano@funlam.edu.co

References

Arnoux, E., Nogueira S. y Silvestri, A (2007). Habilidades metacomprensivas en estudiantes de profesorado: la formulación de preguntas. Folios 25, 81-96, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá. Disponible en http://www.escrituraylectura.com.ar/pedagogia/universitario/investigacion/articulo-folios.pdf

Castellano, H (2007). El pensamiento crítico en la escuela. Buenos Aires: Prometeo Libros

Elder, L., Paul, R. (2002). El arte de formular preguntas esenciales. Editado por Foundation for Critical Thinking, Disponible en http://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-AskingQuestions.pdf

De la Torre, S y Violant, V. (2006). (Coordinación). Comprender y evaluar la creatividad. Vol. 1, Málaga: Ediciones Aljibe.

Klimenko, O. (2008). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI. Revista Educación y educadores. Vol. 11, n. 2, p 191-210.

Klimenko, O. (2010). Incidencia de la implementación de la metodología de aula taller creativo en el fomento de la capacidad creativa en la educación preescolar. Revista Pensando Psicología, vol 6, n. 10., pp.51-74.

Landau, E. (1987). El vivir creativo. Barcelona: Editorial Herber

Pacheco, U. (2003). La inteligencia y el pensamiento creativo: aportes históricos en la educación. Revista Educación,Volumen 27 numero 001, p.17-26, Universidad de costa rica. Recuperado desde http://redalyc.uaemex.mx/pdf/440/44027103.pdf

Penagos, J., Aluni, R. (2000). Creatividad, una aproximación. Recuperado desde http://inteligenciacreatividad.com/recursos/revista-psicologia/revista-psicologia-2/index.htm

Torrance, P. (1997). Educación y capacidad creativa. Madrid: Ed. Marova. Romo, M. (1997) Psicología de la creatividad. Madrid: Editorial Paidós.

Zuleta Araújo, O (2005). La pedagogía de la pregunta. Una contribución para el aprendizaje. Educere, vol. 9, núm. 28, enero-marzo, 2005, pp. 115-119. Recuperado desde http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35602822

Vigotsky, L. (1976). Obras Completas. Tomo 3. Moscú: Editorial Academia de Ciencias pedagógicas de la URSS.

How to Cite

Klimenko, O., Giraldo Arango, P. A., Dereix Restrepo, A. M., & Montaño, W. (2014). Promotion of the cognitive component of creative capacity through the methodology of formulation of investigation questions. Psicoespacios, 8(12), 378–401. https://doi.org/10.25057/21452776.308

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

es

Published

2014-06-22

Altmetric

Crossref Cited-by logo
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views