Double dynamics of behavior disorders
DOI:
https://doi.org/10.25057/21452776.309Keywords:
behaviour, behaviour disorder, experience, double conditionAbstract
The dynamics of the behaviour alterations are configured is object of frequent analysis, as much for different disciplines as from diverse theoretical positions. This article, constitutes a theoretical reflection that approaches from a dialectical perspective, an approach to twice as much process in which the behaviour alterations are configured, from the nexuses between the biological thing and the social thing until the contradictory processes between the mediate condition and the immediate one. In him arguments of diverse explanatory theories are exposed with the purpose of contributing to the understanding of the complex interactive phenomenon and multivariable that it is the behaviour.
Author Biography
Lenin Massó Salazar, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Juan Marinello Vidaurreta”, Matanzas. Cuba
Psicologo, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Juan Marinello Vidaurreta”, Matanzas. Cuba
Doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Juan Marinello Vidaurreta”, Matanzas. Cuba
Profesor - investigador, Universidad de Matanzas: Cuba
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7606-3815
Correo electrónico: masso@ucp.ma.rimed.cu
References
Berovides Álvarez, V. (2011). Conducta humana. ¿Herencia o ambiente? La Habana: Editorial Científico-técnica.
Bozhovich, L.I. (1976). La personalidad y su formación en la edad infantil. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Cárdenas Morejón, N. (2003). La comprensión de la personalidad en la psicología histórico-cultural. En: M. J. Moreno Castañeda (Comp.) Psicología de la personalidad. Selección de lecturas (pp. 41). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Coy, E., Martínez, M. (2006). Desviación social. Una aproximación a la teoría y la intervención. La Habana: Editorial Ciencias Médicas
Fontes Sosa, O., Pupo Pupo, R. (2006). Los trastornos de la conducta. Una visión multidisciplinaria. La Habana: Editorial Ciencia y Educación
Morales Cordova, H. (2008). Factores asociados y trayectorias del desarrollo del comportamiento antisocial durante la adolescencia: implicancias para la prevención de la violencia juvenil en América Latina. Interamerican Journal of Psychology, Austin, abril 2008/vol. 42, número 001ISBN 0034-9690, pp. 129-142.
Vygotski, L. (1931). Psicología infantil. Segunda Parte: Problemas de la psicología infantil (pp296) Obras Escogidas Tomo IV. Moscú: Academia de Ciencias Pedagógicas.
Muñoz García, JJ. (2004). Factores de riesgo y protección de la conducta antisocial en adolescentes. Rev Psiquiatría Fac Med Barna, 31(1): 21-37.
Pérez Fowler, M.M. (2004). Procedimiento metodológico para el desarrollo del autocontrol en alumnos con trastornos de la conducta de categoría I de nivel primario. Tesis Doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”; LaHabana.
How to Cite
Downloads
Languages:
esDownloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Psicoespacios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |