Formative research, an approachFormative research, an approach for moreover the consolidation of research and teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.316

Keywords:

research training, formative research, scientific method, teaching method

Abstract

This short article describes an approach from the Doctoral Studies in Education dialectical problem that seeks to understand research training, formative research; as an approach to the consolidation of research and teaching. This approach is performed first from formative research from hermeneutics as a way to approach the understanding of the experience of university education in predominantly scientific method which can be visible as an application of procedures that contributes to problem solving, in which it is recognized that the method allows correspondences for settlement and in turn is a possibility of facing the results to be obtained. Thus the scientific method, contributes to the logic of teaching as a possible fusion of horizons to promote learning.

Author Biography

Gloria Maria Isaza Zapata, Fundación Universitaria Luis Amigó, Medellín, Colombia

Doctoranda en Educación, Universidad de Antioquia, Colombia

Magister en Educación y Desarrollo Humano, Universidad de Manizales-CINDE, Colombia

Licenciada en Educación Especial, Tecnológico de Antioquia, Colombia

Docente e Investigadora de la Fundación Universitaria Luis Amigó, Medellín, Colombia

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7699-8714

Correo Electrónico: gloria.misaza@gmail.com

References

Avellaneda, L., Jirón, P. (2012). Una aproximación a la investigación en la formación por ciclos en ingeniería. Revista Educación y Desarrollo Social, Vol. 6 No. 1. Pgs 107-118 Enero –Junio.

Borrero, C. (2008). La universidad. Estudios sobre sus orígenes, dinámicas y tendencias. Tomos I, II Y III. Bogotá: Editorial Pontificia Bolivariana.

Bunge, M. (1981). La ciencia, su método y su filosofía. Buenos Aires: Editorial Siglo Veinte

Cortés, N., Londoño, T., Luna de A. Palacios, S., Torres, V. (2008). Investigación formativa y nuevas propuestas pedagógicas en las facultades de Derecho. Caso: Facultad de Jurisprudencia de la Universidad del Rosario. Studiositas. Universidad del Rosario. Bogotá-Colombia. 3(1): 28-33, Disponible en http://portalweb.ucatolica.edu.co/easyWeb2/files/studiosita/G_V3_N1_CORTES_LONDOD1O_LUNA_Y_OTROS.pdf

Días, H. (1999). La didáctica universitaria: referencia imprescindible para una enseñanza de calidad. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2 (1), 1-10 [Versión electrónica] Disponible en http://www.uva.es/aufop/publica/revelfop/99-v2n1.htm.

Escobar, T. J. (1990). Antecedentes del Desarrollo y Enseñanza de la Medicina y el Nacimiento de la Universidad. Proyecciones de un Programa. Escuela Colombiana de Medicina. Colección Educación Médica. Vol. 3, Bogotá.1990, pp. 10-13

Gadamer, H. G. (1997). Verdad y Método –Tomo I. Salamanca: Sígueme.

Gadamer, H. G. (2002). Verdad y Método –Tomo II. Salamanca: Sígueme.

Goldstein, T. (1984). Los Albores de la Ciencia. De los Arabes a Leonardo Davinci. México: Fondo Ed. Interamericano.

Grondin, J. (1999). Introducción a la hermenéutica filosófica. Barcelona: Herder.

Morín, E., Roger Ciurana, E., Motta, R. (2003). Educar en la era planetaria. Barcelona: Ed. Gedisa.

Nerici, I. G. (1973). Hacia una Didáctica General. Buenos Aires: Kapeluz

Parra, C. (2004). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y educadores 2004; 7: 57-77. URL disponible en: http:/educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/549

Pardinas, F. (1969). Metodologíay técnicas de investigación en ciencias sociales. México: Editorial siglo XXI Editores.

Restrepo, B. (2005). Conceptos y Aplicaciones de la Investigación Formativa, y Criterios para Evaluar la Investigación científica en sentido estricto. Disponibleen http://portal.uexternado.edu.co/pdf/5_revistaSotavento/pdfSotavento/Sotavento%2010/OlgaLAnzola.pdf

Rüegg, W. (2004). Themes. A History of the University in Europe, Vol. III: Universities In the Nineteenth and Early Twentieth Centuries. Ed. Walter Rüegg. New York: Cambridge University Press, 2004. 3-3.

Tamayo y Tamayo, M. (1983). El proceso de la investigación científica. Cali: Serie Textos Universitarios de ICESI. Cali.

How to Cite

Isaza Zapata, G. M. (2014). Formative research, an approachFormative research, an approach for moreover the consolidation of research and teaching. Psicoespacios, 8(12), 440–455. https://doi.org/10.25057/21452776.316

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

es

Published

2014-06-22

Issue

Section

Reflections

Altmetric

Crossref Cited-by logo
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views