Formative research, an approachFormative research, an approach for moreover the consolidation of research and teaching
DOI:
https://doi.org/10.25057/21452776.316Keywords:
research training, formative research, scientific method, teaching methodAbstract
This short article describes an approach from the Doctoral Studies in Education dialectical problem that seeks to understand research training, formative research; as an approach to the consolidation of research and teaching. This approach is performed first from formative research from hermeneutics as a way to approach the understanding of the experience of university education in predominantly scientific method which can be visible as an application of procedures that contributes to problem solving, in which it is recognized that the method allows correspondences for settlement and in turn is a possibility of facing the results to be obtained. Thus the scientific method, contributes to the logic of teaching as a possible fusion of horizons to promote learning.
Author Biography
Gloria Maria Isaza Zapata, Fundación Universitaria Luis Amigó, Medellín, Colombia
Doctoranda en Educación, Universidad de Antioquia, Colombia
Magister en Educación y Desarrollo Humano, Universidad de Manizales-CINDE, Colombia
Licenciada en Educación Especial, Tecnológico de Antioquia, Colombia
Docente e Investigadora de la Fundación Universitaria Luis Amigó, Medellín, Colombia
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7699-8714
Correo Electrónico: gloria.misaza@gmail.com
References
Avellaneda, L., Jirón, P. (2012). Una aproximación a la investigación en la formación por ciclos en ingeniería. Revista Educación y Desarrollo Social, Vol. 6 No. 1. Pgs 107-118 Enero –Junio.
Borrero, C. (2008). La universidad. Estudios sobre sus orígenes, dinámicas y tendencias. Tomos I, II Y III. Bogotá: Editorial Pontificia Bolivariana.
Bunge, M. (1981). La ciencia, su método y su filosofía. Buenos Aires: Editorial Siglo Veinte
Cortés, N., Londoño, T., Luna de A. Palacios, S., Torres, V. (2008). Investigación formativa y nuevas propuestas pedagógicas en las facultades de Derecho. Caso: Facultad de Jurisprudencia de la Universidad del Rosario. Studiositas. Universidad del Rosario. Bogotá-Colombia. 3(1): 28-33, Disponible en http://portalweb.ucatolica.edu.co/easyWeb2/files/studiosita/G_V3_N1_CORTES_LONDOD1O_LUNA_Y_OTROS.pdf
Días, H. (1999). La didáctica universitaria: referencia imprescindible para una enseñanza de calidad. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2 (1), 1-10 [Versión electrónica] Disponible en http://www.uva.es/aufop/publica/revelfop/99-v2n1.htm.
Escobar, T. J. (1990). Antecedentes del Desarrollo y Enseñanza de la Medicina y el Nacimiento de la Universidad. Proyecciones de un Programa. Escuela Colombiana de Medicina. Colección Educación Médica. Vol. 3, Bogotá.1990, pp. 10-13
Gadamer, H. G. (1997). Verdad y Método –Tomo I. Salamanca: Sígueme.
Gadamer, H. G. (2002). Verdad y Método –Tomo II. Salamanca: Sígueme.
Goldstein, T. (1984). Los Albores de la Ciencia. De los Arabes a Leonardo Davinci. México: Fondo Ed. Interamericano.
Grondin, J. (1999). Introducción a la hermenéutica filosófica. Barcelona: Herder.
Morín, E., Roger Ciurana, E., Motta, R. (2003). Educar en la era planetaria. Barcelona: Ed. Gedisa.
Nerici, I. G. (1973). Hacia una Didáctica General. Buenos Aires: Kapeluz
Parra, C. (2004). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y educadores 2004; 7: 57-77. URL disponible en: http:/educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/549
Pardinas, F. (1969). Metodologíay técnicas de investigación en ciencias sociales. México: Editorial siglo XXI Editores.
Restrepo, B. (2005). Conceptos y Aplicaciones de la Investigación Formativa, y Criterios para Evaluar la Investigación científica en sentido estricto. Disponibleen http://portal.uexternado.edu.co/pdf/5_revistaSotavento/pdfSotavento/Sotavento%2010/OlgaLAnzola.pdf
Rüegg, W. (2004). Themes. A History of the University in Europe, Vol. III: Universities In the Nineteenth and Early Twentieth Centuries. Ed. Walter Rüegg. New York: Cambridge University Press, 2004. 3-3.
Tamayo y Tamayo, M. (1983). El proceso de la investigación científica. Cali: Serie Textos Universitarios de ICESI. Cali.
How to Cite
Downloads
Languages:
esDownloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Psicoespacios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |