Systematization of the program “Healthy habits and lifestyles”, developed with workers of Fundación Hospital San Pedro
DOI:
https://doi.org/10.25057/21452776.990Keywords:
health in workers, healthy habits, lifestyle, systematizationAbstract
This article presents the systematization of the strategies and achievements of the healthy habits and lifestyles’ program as a part of the professional practice project of the Psychology program of the University of Nariño with some workers of Fundación Hospital San Pedro of Pasto, through a methodological strategy that aims to transform the practical experience into an object of study and theoretical interpretation. The resulting information of the actions done between 2013 and 2016 was organized in the categories named “strategies used to the promotion of the healthy habits and lifestyles” and “achievements of the program” showing the strengths and opportunities of improvement throughout the process.
Author Biographies
Sandra María Barca Arellano, Psicóloga – Universidad de Manizales, Magister en psicología - Universidad del Valle, especialista en Derechos Humanos y en Educación para el Aprendizaje Autónomo, Docente Universitaria del Departamento de Psicología de la Universidad de Nariño, asesora y coordinadora de proyectos y entidades públicas y privadas, docente universidades Públicas y Privadas. Pasto, Colombia
Juan Pablo Herrera Santacruz, Psicólogo - Pontificia Universidad Javeriana. Magister en Sistemas Integrados de Gestión de la Prevención de Riesgos Laborales – UNIR, España. Especialista en Derecho Laboral y Relaciones Industriales, Universidad Externado de Colombia. Docente departamento de Psicología Universidad de Nariño. Pasto, Colombia
Maritza Alejandra Castillo Mejía, Egresada del programa de Psicología de la Universidad de Nariño
Yennifer Natali Melo Villota, Egresada del programa de Psicología de la Universidad de Nariño
References
Acuña, Y., Cortés, B. (2012). Promoción de estilo de vida saludable área de salud de Esparza. (Tesis de Maestría). Instituto Centroamericano de Administración Pública, San José, Costa Rica. Recuperado de http://biblioteca.icap.ac.cr/BLIVI/TESIS/2012/acuna_castro_yessika_sa_2012.pdf
Ahumada, E. (2014). Sistematización de experiencias de la práctica profesional de los estudiantes de Psicología de la UNAD, en la ONG Grupos Humanos. Universidad Nacional Abierta y a Distancia. Zipaquirá, Colombia. Recuperado de http://stadium.unad.edu.co/preview/UNAD.php?url=/bitstream/10596/2535/1/20985996.pdf
Alferez, L., Matta, H. (2013). Trastornos del sueño y sus efectos en trabajadores de la salud del área asistencial: revisión de investigaciones publicadas en el periodo 1990-2013. (Tesis de posgrado). Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Recuperado de http://www.udea.edu.co/wps/wcm/connect/udea/8df1d1be-8bab-4b89-b881-a8f495fda828/trastornos+del+sue%C3%B1o+y+su+efectos.pdf?MOD=AJPERES
Becoña, E., Vázquez, F., y Oblitas, L. (2004). Promoción de los estilos de vida saludables. Alapsa, 5,1-40. Recuperado de http://salud.edomex.gob.mx/html/MEDICA/Psicologia%20Estilos%20de%20vida%20saludables.pdf
Berdegué, J., Ocampo, A. y Escobar, G. (2004). Sistematización de experiencias locales de desarrollo agrícola y rural. Guías de Terreno. Recuperado de http://200.110.137.61/wp/wpcontent/uploads/2010/02/guiadeterrenodesistematizacionfidamericapreval.pdf
Bonilla, F. (2012). Propuesta de un programa de pausas activas para colaboradores que realizan funciones de oficina en la empresa de servicios públicos Gases de Occidente S.A E.S.P de la ciudad de Cali (Tesis de pregrado). Universidad del Valle, Cali, Colombia. Recuperado de http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/4370
Cañas, R. (2016). Implementar un programa de pausa activa a los empleados del club campestre El Rancho para mejorar la calidad de vida y prevenir las enfermedades profesionales. Actividad física y deporte, 2 (1) 5 – 21. Recuperado de https://www.udca.edu.co/wp-content/uploads/revista-deportes/revista-digital-actividad-fisica-deporte-vol2-no1.pdf
Feo, J. (2008). Influencia del trabajo por turnos en la salud y la vida cotidiana. (Tesis de posgrado). Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/enfermeria/tesis38.pdf
Forni, P., Castronuovo, L., Nardone, M. (2007). Las organizaciones en red y la generación de capital social. Implicancias para el desarrollo comunitario. Miriada, 8, 79-106. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5024489.pdf
García, J., García, C., Vaca, M. (2014). Variables involucradas en la práctica individual y colectiva de hábitos saludables. Revista de salud pública, 16 (5), 719-732. Recuperado de http://www.scielosp.org/pdf/rsap/v16n5/v16n5a07.pdf
González, G., Huescar, E., Moreno, J. (2013). Satisfacción con la vida y ejercicio físico. Motricidad. European Journal of Human Movement, 30, 131-151. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2742/274228060010.pdf
Hernández, R. Fernández, C., Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4ta. ed.). México D.F.: Editorial McGraw-Hill.
Lara, C., Vargas, G. (2010). Consumo de sustancias psicoactivas en profesionales de la salud (médicos y enfermeros) de dos IPS de primer nivel de atención en consulta externa de Bogotá. (Tesis de posgrado). Universidad del Rosario, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/2335/527782482011.pdf?sequence=1
Martínez, M. (2006). El estudio científico de las fortalezas trascendentales desde la Psicología Positiva. Clínica y Salud, 17(3), 245-258. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-52742006000300003
Messite, J., Warshaw, L. (1998). Protección y promoción de la salud. En Mager, J. (Ed.), Enciclopedia de seguridad y salud en el trabajo. 152-245. Madrid, España: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Subdirección General de Publicaciones. Recuperado de http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/TextosOnline/EnciclopediaOIT/tomo1/15.pdf
Muñoz, A., Chaves, L. (2013). La empatía: ¿un concepto unívoco? Katharsis, 16, 123-143. doi: http://dx.doi.org/10.25057/25005731.467
Oblitas, L. (2008). Psicología de la salud: una ciencia de la felicidad y el bienestar. Av. Psicol, 16(1), 9-38. Recuperado de http://www.unife.edu.pe/pub/revpsicologia/psicologiasalud.pdf
Peresson, M. (1996). Metodología de un proceso de Sistematización. Pasos Fundamentales del proceso de sistematización del proyecto y experiencia de teología popular, 1985-1995. Aportes, 44.
Posada, R. (2014). La lúdica como estrategia didáctica. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/41019/1/04868267.2014.pdf
Ruiz, J. (2012). Metodología de la investigación cualitativa (5ª. Ed.). España: Deusto.
Sánchez, M., Luna, E. (2015). Hábitos de vida saludable en la población universitaria. Nutrición Hospitalaria, 31(5), 1910-1919. doi: 10.3305/nh.2015.31.5.8608
Santacoloma, A., Quiroga, L. (2009). Perspectivas de estudio de la conducta alimentaria. Revista Iberoamericana de Psicología: ciencia y tecnología, 2 (2), 7-15. Recuperado de http://revistas.iberoamericana.edu.co/index.php/ripsicologia/article/view/180/314
Tobón, F., Gaviria, N., Ramírez, J. (2012). La lúdica como método psicopedagógico: una experiencia para prevenir farmacodependencia en jóvenes. Avances en Psicología Latinoamericana, 30(1), 81-92. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/apl/v30n1/v30n1a07.pdf
Torres, N. (2008). Psicoeducación. En C, Gómez (Ed.), Psiquiatría clínica. Diagnóstico y tratamiento en niños, adolescentes y adultos (pp. 683-685). Bogotá, Colombia: Editorial Médica Internacional Ltda. (pp.681-686). Bogotá, Cundinamarca: Editorial Médica Ltda.
Universidad de Nariño y Fundación Hospital San Pedro (2013-2016). Fortalecimiento de estilos de vida y trabajo saludables como co-constructores de la calidad de vida. Proyecto de práctica profesional de Psicología, Pasto, Colombia.
Villavicencio, R. (2009). Manual autoinstructivo: aprendiendo a sistematizar las experiencias como fuentes de conocimiento. Recuperado de http://www.bibliotecavirtual.info/wp-content/uploads/2013/08/Aprendiendo-a-sistematizar.pdf
How to Cite
Downloads
Languages:
esDownloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Institución Universitaria de Envigado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |