ADHD as a Challenge for Inclusive Education in Universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25057/21452776.1459

Keywords:

Inclusive education, Attention, University, Learning, ADHD

Abstract

loped in previous educational levels, like the detection and treatment of learning barriers, among which is ADHD. The objective of this research was to describe the presence and persistence of ADHD indicators in freshmen Psychology students. A mixed, observational, descriptive study was carried out in which 210 first-year students with an average age of 19 years participated and were asked to answer two self-application instruments: Self-Reported Adult Screening Questionnaire V1.1. (ASRS V1.1) and MINIPLUS, ADHD Module W. It was found that 50 % of the participants reported indicators of ADHD. In the screening questionnaire, attention difficulties predominated at 15.7 %, and in the MINIPLUS, hyperactivity difficulties with 63.8 %. Significant changes were observed from childhood to adulthood (p < 0.001), because 26 participants who did not report difficulties in childhood, reported them in adulthood. In the comparison of detection of difficulties using the two instruments, 131 participants without indicators of attention difficulties and 50 participants without indicators of hyperactivity were detected. In conclusion, these data show the importance of documenting and addressing ADHD indicators in university students, in addition to considering other learning barriers in such a way as to contribute to the achievement of inclusive education in terms of the conditions of equality for all universities. 

Author Biographies

Dora Elizabeth Granados Ramos, Universidad Veracruzana, México

Profesora-investigadora Nivel 1 del SNI en la Facultad de Psicología de la Universidad Veracruzana, México

Dra. en Neurociencias, Universidad de Guadalajara, México

Coordinadora del Laboratorio de Psicobiología e integrante del Cuerpo Académico “Investigación y Desarrollo Tecnológico en Psicología”, Universidad Veracruzana, México

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7019-6745

Correo electrónico: dgranados@uv.mx

Sebastián Figueroa Rodríguez, Universidad Veracruzana, Mexico

Doctor en Filosofía de las Ciencias y Educación, Universidad Veracruzana, México

Profesor-investigador en la Facultad de Psicología de la Universidad Veracruzana, México

Ccoordinador del Cuerpo Académico “Investigación y Desarrollo Tecnológico en Psicología”, Universidad Veracruzana, México

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6486-4973

Correo electrónico: sfigueroa@uv.mx

Jorge Darío López Sánchez, Universidad Veracruzana, México

Maestro en Neuroetología, Universidad Veracruzana, México

Maestro en Psicoterapia Cognitivo Conductual, Centro de Psicoterapia Cognitiva: Cancun, México

Especialista en Métodos Estadísticos, y Psicólogo por la Universidad Veracruzana, México

Docente de la Facultad de Psicología-Xalapa de la Universidad Veracruzana, México

Colaborador del Laboratorio de Psicobiología, Estudiante del doctorado en Neuroetología de la Universidad Veracruzana, México

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7912-3593

Correo electrónico: jorgelopez02@uv.mx

Luisa Mariana Pérez Figueroa , Universidad Veracruzana, México

Licenciada en Psicologia de la Facultad de Psicología de la Universidad Veracruzana, México

Beca de apoyo para la Investigación SNI, Colaborador del Laboratorio de Psicobiología, Universidad Veracruzana, México

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1595-6243

Correo electrónico: 23marianafigueroa@gmail.com

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How to Cite

Granados Ramos, D. E., Figueroa Rodríguez, S., López Sánchez, J. D., & Pérez Figueroa , L. M. (2022). ADHD as a Challenge for Inclusive Education in Universities. Psicoespacios, 16(28), 1–12. https://doi.org/10.25057/21452776.1459

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2022-08-24

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